Има няколко мениджърски стола, в които всеки иска да седне с удоволствие. Сред тях обаче със сигурност не е този на японския автомобилен производител Toyota, пише в свой коментар за Handelsblatt Флориан Брюкнер.
От изпадането в неплатежоспособност на автогиганта General Motors и започналия път към пропастта на Saab автомобилната индустрия не може да предложи по-трудна за управление компания от Toyota.
Президентът на концерна Акио Тойода може да управлява в кабинета както си пожелае, но накрая от него пак ще излезе лоша новина. Най-пресният пример - Toyota намали радикално прогнозата си за печалба за текущата финансова година – с 57% надолу спрямо предишната година. Всеки друг резултат, честно казано, би бил истинско чудо.
Защото доскорошният най-голям автомобилен производител в света и все още считан за отличник в индустрията, се препъва от една каша в друга.
Накратко: първо шумния скандал с проблемните спирачки в САЩ с акция за връщане на милиони автомобили, след това разрушителното земетресение в Япония и ядрената катастрофа във Фукушима, накрая и драматичните наводнения в Тайланд.
Само тези събития доведоха до това, че фабрики в десет страни не можеха да бъдат снабдявани навреме с компоненти. Резултатът: пикапът Hilux има срок за доставка от една година за Германия.
И още – след аварията Фукушима, която също имаше драматични последици, веригата за доставки беше възстановена до известна степен. През последните няколко месеца едва ли имаше съставна част от Toyota, която да не бе създадена при извънредни обстоятелства.
Към това нека добавим силната йена, която толкова стеснява маржа на печалба на произведените в Япония коли и части, че Toyota бе принудена да продава на по-високи цени.