Решителният въпрос беше зададен от Сатоши Озава: „Колко дълго трябва да настояваме на това да произвеждаме в Япония“, пита риторично финансовият директор на японския автомобилен гигант Toyota. Оказва се обаче, че въпросът не е съвсем риторичен и отговорът дойде от мъжа вляво: „Toyota бе родена в Япония, порасна там и там стана глобална компания“, казва Акио Тойода, внук на основателя на концерна и негов изпълнителен директор от две години. „Обичам Япония и искам да оставя силна традицията да произвеждаме тук“.
Станалата обществено достояние размяна на реплики в средата на май е окончателното доказателство, че бизнес моделът на най-големия за момента автомобилен концерн в света е от миналия век, пише в свой коментар авторът на Wirtschaftswoche Мартин Фриц. Вкопчването в родния пазар, навремето гаранция за ниски производствени разходи и печеливши продажби в чужбина, сега се превърна в окови. Силната от 2008 г. насам йена и изключителната зависимост от страдащия от ядрената катастрофа остров като производствена площадка са причината производството и продажбите да закуцат. Вместо да се премести в по-изгодни за произвеждане региони и да произвежда там повече части, концернът играе „патриотични игри“. Toyota произвежда 42% от колите си в Япония, но продава там едва 19%.
И така – през февруари Акио Тойода отново преряза лентата на нова фабрика в Охира, провинция Мияги. Местната преса определи това като доказателство за лоялност за запазването на работните места в Япония. „Тази фабрика ще играе голяма роля за това да засилим нашата международна мрежа“, заяви тогава вицепрезидентът Ацуши Ниими. Цунамито обаче задраска тези планове. Само през март прекратяването на производството коства на концерна 1 млрд. евро. В продължение на седмици производствените халета бяха тихи, а след това заработиха с половин капацитет. Едва през юни Toyota ще произвежда с 90% от пълния си капацитет. Все още обаче липсват около 30 важни части от колите. Дългите срокове на доставка и намаленият избор на модели накараха клиентите да си тръгнат. Ясно е – 2011-а ще бъде годината на ужасите.
Проблемите засягат Toyota в една и без това кризисна ситуация. Японските концерни Toyota, Nissan и Honda са спечелили между януари и март средно по 500 евро от произведен автомобил – смешна печалба в сравнение с конкурентите им. Volkswagen печели по 1450 евро от кола, а Hyundai Motor (без Kia) - 1300 евро.
Слабостта в приходната част на Toyota се усеща през цялата финансова 2010 г., която приключи в края на март. Чистият автомобилен бизнес достига оперативен марж от едва 0,8% от приходите. Почти 70% от печалбата се дължи на финансовия отдел на компанията с рекордния резултат от почти 3 млрд. евро - Toyota, една истинска банка с автофабрика.
Анализаторите са единни: През 2011 г. автоконцернът ще предаде след три години на върха лидерското си място на General Motors. Възможно е дори японската компания да заеме четвърто място след Volkswagen и Hyundai/Kia. Прокламираната през февруари програма „Global Vision“ – 10 млн. коли на година, почти 9 млрд. евро оперативна печалба, 5% брутен марж, се превърна в мираж.
А може би Тойода ще успее да убеди скептиците в правотата си и неговият нов завод ще направи истинска нова революция в автомобилопроизводството. В Охира има по-малко роботи, защото поправките и програмирането им са доста скъпи. Заварява се ръчно. Каросериите са поставени напречно, за да се пести място и да може да се работи едновременно от двете страни на колата. Дължината на лентите и времето за асемблиране са съкратени с една трета. Така 900 служители тук ще трябва да произвеждат годишно 120 000 автомобила от моделите Yaris и Corolla, голяма част от тях за износ за САЩ.
Производството в Охира е толкова компактно, че трябва да се пренесе и в други фабрики на Toyota и извън Япония. Единственият недостатък засега – и тази фабрика пострада от земетресението и цунамито и ще трябва да бъде поправена, преди да заработи на пълни обороти.
преди 13 години Може например да споделиш какви са печалбите на дилърите и ако са големи (примерно повече от печалбата на самия производител (за бройка)), защо тогава производителите позволяват това да се случва?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Дори и някой да прави такава разлика, когато няма ясни и ИЗЧЕРПАТЕЛНИ данни, то сметка така или иначе не може да се направи и има богато поле за спекулации. Във всеки случай, аз досега не съм видял калкулация на цената на една кола. Но такава калкулация трябва да е съпроводена не само с общи цифри, но и с публикуване на всички разходи, които са направени за да се стигне до тези (общи) цифри. Ако някъде има публикувано нещо такова ще съм ти благодарен да кажеш къде. Ако не... ще трябва да се задоволим с догадки, предположения и съмнения за лъжи и манипулации. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Бах маа му, в този форум никой не прави разлика между печалба на дилъра, надценка на производителя над себестойността на вложените части и труд и годишна печалба след амортизации, лихви, данъци, инвестиции в заводи и разработки на нови модели... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години +1Ако от една кола се печели толкова малко (колкото пише в статията) то значи, че печалбите просто се източват по някакъв друг начин. Моите сведения са, че цените на колите са надути около 3 (три) пъти. Пъти! Така че, това са смешки. Ето например да вземем тези цифри: 900 служители и 120'000 коли на година. Ако им сложим заплата по 50'000 долара годишно, то излиза, че разходите за работна заплата са по 375 долара на кола. Като монтажа и купето вероятно са най-трудоемките части - останалото е по-лесно за автоматизация и (по идея) по-евтино. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Сега разбирам защо толкова ми харесват статиите в Инвестор...понеже са преведени от уважавани чужди информационни сайтове, където журналистите правят проучвания а не копи-пействат от другаде. Да взема и аз да пиша в *** като знам език! то друго не е необходимо. Много ми паднахте в очите честно, посредствеността на цялата ни държава, в това число и на работещите хора ще ни убие! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Абсолютно съм съгласен, те проявяват лоялност към народа и служителите си и в последствие ще могат да разчитат на същата лоялност в обратна посока. В САЩ модела е друг - всеки поставя собствените си интереси най-отгоре и за това по-голямата част от производствата им са изнесени в чужбина и сега чакат растеж да дойде от някъде ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Някои неща не се измерват с пари, така че тоя jew дето е писал статията по-добре да си мълчи. Евала на тоя внук, че защитава старите японски ценности. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Не си прав, тези данни наистина са такива. Предните години Тойота печелеха много повече от всички други на бройка кола. Сега нещата са коренно променени. Ще се справят.А марката с най-голям процентен марж е Порше. Те са най-яките в маркетинга. Бих ги сравни с ябълката. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години "Японските концерни Toyota, Nissan и Honda са спечелили между януари и март средно по 500 евро от произведен автомобил смешна печалба в сравнение с конкурентите им. Volkswagen печели по 1450 евро от кола, а Hyundai Motor (без Kia) - 1300 евро."Една екстра, като навигационна система, струва 2-3 хиляди лева, в зависимост от марката автомобил. Един Гармин с тъч скрин - 300 лв. Кожен салон - 2-3 бона. Същият може да ти бъде изработен единична бройка, по поръчка, от някой шиваш за 1200 - 1500 лева.Така че, хайде да не печелят по 500 евро от автомобил... отговор Сигнализирай за неуместен коментар