Hародна Република Китай е синоним на масова евтина продукция. Или поне все още. По всичко изглежда, че ерата на китайската евтина продукция е към края си. Все повече ситуирани в Далечния изток фирми се оплакват от покачващите се разходи за заплати.
Във вторник алармата удари и най-големият в света търговски концерн Li & Fung. Заради повишаващите се разходи за възнаграждения в средносрочен план търговците и потребителите на Запад ще трябва да бъркат по-дълбоко в джобовете си за китайски стоки. Сред клиентите на Li & Fung са американската верига Wal-Mart и германският концерн Metro. Наскоро и китайският автомобилопроизводител SAIC предупреди за тенденцията, пише в свой анализ немското издание на Financial Times.
От 1999 г. насам заплатите в Народната република са скочили с над 300%. С продължаващия ценови скок се променят и правилата на глобализацията. В продължение на почти три десетилетия евтиното производство в Азия държеше ниски цените на потребителските стоки и на заплащането в целия свят. Натискът върху заплатите в Китай е заплаха и за западните страни, които ще са принудени да ускорят ръста на цените.
"В световен мащаб в последните няколко години инфлацията бе потискана с помощта на евтината продукция на развиващите се страни, особено Китай", казва Берт Рюруп, председател на консултантската компания Maschmeyer Rürup, цитиран от FT. Сега обаче глобализацията започвала да губи част от смекчаващите си ефекти, твърди бившият съветник на федералното правителство. Главният икономист на Berenberg Bank, Холгер Шмидинг, е на подобно мнение. "Ефектът сега ще е, че развиващите се страни ще ускорят световната инфлация посредством зараждащата се конкуренция за суровини и все по-големият им принос към световното търсене на стоки".
Увеличаването на заплащането е политически ход на Пекин. В своя последен петгодишен план правителството си постави за цел да направи китайската икономика от евтин износител силен потребител, преди всичко на собствени продукти. Затова обаче трябва да се повишат и заплатите на местното население. Към всичко това трябва да се добавят и демографските проблеми на страната. Тъй като населението като цяло застарява, има опасност от липса на млади служители. Този недостиг също съвсем естествено води до повишаване на заплатите.
За западните компании този тренд може да носи и конкурентни предимства. Действително нивата на заплащане в Китай и другите развиващи се страни все още са доста по-ниски от тези в индустриалните държави. Но според икономистите предимствата на Китай вследствие на ниските производствени разходи намаляват все повече. Освен това страната се превръща от експортен шампион в консуматор. Според прогнозите на френската банка Société Générale до 2015 г. градската средна класа в Китай ще се удвои спрямо нивото си от 2008 г. До 2020 г. Китай може да стане главна експортна дестинация за страните от еврозоната.
Преди всичко обаче южноевропейските страни, които все още не са приели единната европейска валута, може да спечелят от подобно развитие на китайската икономика, смята Холгер Фаринкруг, главен икономист на WestLB. Това обаче може да се случи само ако през следващите няколко години тези страни успеят да ускорят реформите и да привлекат повече чужди инвестиции. Според сценария на WestLB в близко бъдеще новата средна класа на Китай ще започне да потребява все повече стоки, произведени в тези южноевропейски страни.
Впрочем това вече се доказва от някои тенденции. Още в периода между 2001 и 2009 г. испанският износ на текстил за Китай отбелязва ръст от над 50% всяка година. Износът на хранителни стоки, тютюн и напитки от периферните на еврозоната страни в посока Народната република също бележи по-силен ръст спрямо останалия експорт.