Европейски компании обвиняват Китай, че системата за обществени поръчки в страната изключва чуждестранните компании и насърчава корупцията, пише Financial Times.
„Регулаторната рамка за обществените поръчки в Китай е пречка пред ефективността и иновациите в китайската икономика като цяло“, се казва в изследване на Европейската търговска камара в Китай.
„Загубите от пропуснати ползи за европейския бизнес в Китай поради настоящата политика възлизат на сума, равняваща се на брутния вътрешен продукт (БВП) на Южна Корея“.
Критиките за протекционизма на китайския пазар за обществени поръчки, който се оценява на 7 трлн. юана (1,072 трлн. долара), са направени в момент, когато Пекин подготвя ново предложение по дълго отлаганото си присъединяване към Споразумението за обществените поръчки (Government Procurement Agreement) – група от 40 държави членки на Световната търговска организация, които позволяват еднакъв достъп на компаниите от страните, подписали споразумението, до пазара на обществени поръчки.
Търговската камара посочва, че правила, които изключват чуждестранните бизнеси от участие в търговете, продължават да са в сила за обществените поръчки на провинциалните правителства, въпреки обещанията на Китай да сложи край на тази практика.
В края на 2009 г. Китай предизвика възмущението на чуждестранните компании като обяви, че в обществените поръчки на правителството могат да бъдат използвани единствено продукти, патентите и марките на които са китайски.
След последвалите критики Пекин отмени противоречивата разпоредба. Въпреки това Европейската търговска камара посочва, че поради децентрализираната система на обществените поръчки в страната правилата продължават да са в сила при по-голямата част търговете, които не са организирани директно от правителството в Пекин.
Според изследването в основата на проблема е фактът, че в Китай има два отделни закона за обществените поръчки.
Сравнително малък брой договори се определят като правителствени обществени поръчки. В същото време голямата част от офертите, които в други страни страни се дефинират като такива - инфраструктурни проекти и приватизационни търгове – попадат под друг закон, който предлага доста по-малка яснота за правилата за достъп.
Според изследването при сегашното законодателство чуждестранните компании имат достъп до едва една десета от пазара на обществените поръчки в Китай.