IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Споразумението за износа на зърно е налице, но преобладава недоверието

Около една трета от годишния износ ще се осъществява само през три пристанища: Одеса, Черноморск и пристанището Пивдени на изток

12:44 | 30.07.22 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: ЕРА</em></p>

Снимка: ЕРА

Става дума за повече от 20 милиона тона зърно. Къде и колко от над 20-те милиона тона зърно се съхраняват, е тайна. Опасявайки се, че силозите могат да станат обект на руски атаки, украинското правителство затвори публично достъпната база данни след началото на войната. Пет месеца след инвазията се очаква три черноморски пристанища да отворят отново, за да транспортират блокираното зърно през минирани води под международен надзор до Средиземно море и по-нататък до купувачите му. Ако този клапан се отвори, украинските фермери ще оцелеят и световната продоволствена криза ще се облекчи поне малко.

Това поне предвижда споразумението между Русия и Украйна, сключено с посредничеството на Турция и ООН. Тези дни в Истанбул се създава съвместен координационен център, който да насочва корабните конвои към сигурни коридори, да следи товарите им и да ги претърсва, ако е необходимо. Киев освобождава три пристанища за експлоатация, която бе невъзможна досега заради руската морска блокада, но и заради собствените на Украйна мини. Сега те трябва да бъдат премахнати на места. А Москва уверява, че ще се въздържа от нападения срещу товарни кораби и пристанища.

Дали обаче тази гаранция е достатъчна и е сигурна, е под въпрос, особено в Киев. Всички подготвителни дейности са в ход, включително в пристанищния оператор HHLA в Хамбург, който управлява терминал в Одеса. В края на миналата седмица Украйна, Русия, Турция и ООН се разбраха за износа на украински храни, но по-малко от 24 часа след подписването на споразумението, руските военни обстрелваха едно от пристанищата, които бяха определени като точка за износа - Одеса. А ударът с две крилати ракети по района на пристанището в Одеса все още отеква в съзнанието на много от участниците. А тогава мастилото по сделката едва беше изсъхнало. 

Всички страни са потвърдили ангажиментите си, увери говорител на ООН. Но: „По принцип сме много скептични по отношение на това действие", казва Мария Богонос от Киевското училище по икономика (KSE). Има надежда, защото Турция и ООН участват. Но, „недоверието към руската страна преобладава“, казва тя, цитирана от n-tv.

Голямо движение по транспортните маршрути

Аграрният икономист Богонос ръководи Центъра за изследване на храните и земеползването към KSE и в сътрудничество с Министерството на земеделието изготвя оценка на щетите, нанесени от войната в украинското селско стопанство. Тя подкрепя съобщенията за безразборни руски нападения срещу складове за зърно, минирани полета, горящи зърнени полета и откраднати реколти. В този контекст Богонос първо посочва опасностите, преди да се заеме с въпроса доколко е реалистично милиони тонове да бъдат пуснати на световния пазар чрез тези конкретни коридори.

 

 

Според Богонос всички пристанища на Украйна заедно биха могли да обработват технически 60-70 милиона тона селскостопански стоки годишно, което е около пет милиона тона на месец. Така че дори при нормални обстоятелства преместването на въпросния обем ще отнеме четири месеца. Сега обаче около една трета от годишния износ ще се осъществява само през три пристанища: Одеса, Черноморск и пристанището Пивдени на изток. В мирно време голяма част от морските товари на Украйна се превозват и през разрушените терминали в Николаев и Олбия, както и през окупираните Мариупол и Бердянск на Азовско море.

Но тъй като в трите пристанища няма много място за временно складиране, по транспортните маршрути там ще има голямо движение и задръствания, посочва аграрният икономист. „Запасите от последната реколта са разпръснати из цялата страна и се счита за високорисково дори да се достави зърно до товарните терминали с железопътни вагони", казва тя. Въпреки руските гаранции за ненападение  участващите корабособственици ще бъдат изправени пред много високи застрахователни премии. „Ако това доведе до огромно увеличение на транспортните разходи, ще намали добивите на украинските фермери. Въпросът е дали рискът си заслужава“. Особено като се има предвид, че Русия може да промени мнението си всеки момент.

Последна актуализация: 11:05 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

2
rate up comment 2 rate down comment 3
Борката
преди 2 години
Въпреки санкциите редица британски кораби участват в транспортирането на руски петрол, пише The Independent.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 0 rate down comment 3
khao
преди 2 години
че как да вярваш на мордорците... те традиционно не изпълняват подписаните договори.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още