Активирането на връзки с Европейския съюз - пътища, жп линии и водни канали, няма да е достатъчно, за да се компенсира загубата на излаз на Черно море за Украйна, коментира зам.-министърът на страната Тарас Качка пред европейското издание Politico.
Украинската армия коментира в своя профил във Fcebook, че Русия в момента трупа войски в Приднестровската република, самопровъзгласила независимост от Молдова, и очакванията са за удари срещу Одеса. Руските военни опитват да превземат Донбас и да отрежат достъпа на Украйна до Черно море. Едни от най-ожесточените боеве в момента са в пристанищния град Мориупол.
По думите на Качка в близките седмици и месеци, сухопътните връзки и речният транспорт няма да са достатъчни, за да бъде осигурен износът на стоки от страната. Това може да се случи само при деблокирането на пристанищата.
Коментарът е в отговор на изявление на комисаря по земеделие Януш Войчеховски, че е готов да установи бързи търговски пътища до и от Украйна, по които да бъдат доставяни и изнасяни стоки, включително и земеделски стоки от страната. Той коментира още, че така ще бъдат подпомогнати фермерите в страната, чиято дейност е замразена заради обстрела на пристанищата в страната.
Неговата идея е да бъде използвана схемата за транспорт по време на пандемията от коронавируса - "зелени коридори", които да позволяват на превозните средства да преминават през границите с минимални ограничения, дори и когато такива имаше за нормалните пътувания. Украинските товари могат да преминават през Полша и Прибалтийските страни до Балтийско море и след това да бъдат качвани на кораби и доставяни по света.
Украинският зам.-министър на икономиката обаче е категоричен, че това няма да е достатъчно, за да се възстанови страната. "Не можем просто да превключим към друго трасе", коментира още той.
Разбира се, Украйна се опитва да намери алтернативи, допълва Качка. Със страните от ЕС "правим малки стъпки", за да пренасочим търговията към нови трасета. В резултат в момента малки товари се доставят по Дунав, но капацитетът на пристанищата е ограничен. Има административни пречки пред преноса на товари по пътищата. Украинските власти се надяват на облекчаване на процедурите поне докато страната няма достъп до Черно море.
Хиляди вагони чакат на опашка на полско-украинската граница, коментира още Качка.
Преди войната Украйна изнася около 70% от продукцията си чрез кораби. През 2021 година 99% от износа на царевица (общо 24,6 млн. тона), е минал през пристанищата на страната. Загубата на пристанищата ще има негативен ефект за държавите, които разчитат на износа на храни от страната.
Икономиката на Украйна се срива заради войната и това ще се почувства особено осезаемо в Египет, Турция и Близкия изток, където разчитат на украинската пшеница. Блокадата на украинските пристанища не просто заплашва, а директно излага света на глад, смята още Качка.
преди 2 години Това не е вярно ЕС може всичко След като може да изправя крастави може и Украйна да компенсира, ако не с море ,то с морски въздух ,при това под налягане отговор Сигнализирай за неуместен коментар