Потребителите в Полша – най-голямата икономика в източната част на Европейския съюз, се обръщат срещу чуждестранните търговци на дребно, останали в Русия след началото на войната срещу Украйна, съобщава Bloomberg.
Продажбите в магазини, управлявани от тези компании в Полша, са намалели, заяви министър-председателят Матеуш Моравецки в четвъртък, цитирайки данни на правителството. Макар че той не конкретизира с имена, френските търговци, включително веригата супермаркети Auchan и веригата за стоки за ремонт на дома Leroy Merlin се превърнаха в цели на бойкотиращи кампании в социалните медии.
„Това показва, че обикновените хора, а не толкова корпорациите, разбират, че сегашните времена са изключителни“, каза Моравецки през репортери във Варшава в четвъртък. „Приличието изисква да се предприемат действия, които предизвикват загуби“.
TVN на Discovery Inc. - най-голямата частна телевизия в Полша, съобщи миналата седмица, че преустановява споразумението си за спонсорство с Leroy Merlin, а държавната медия Polskie Radio спря рекламите на компанията в ефир. Правителството освен това обмисля идеята за специален данък върху мултинационалните компании, които се противопоставят на излизане от Русия.
Полша е обхваната от антивоенни настроения, след като страната прие над 2 млн. бежанци от съседна Украйна. Данните за безкасовите трансакции, представени от PKO Bank Polski – най-големия кредитор в страната, показаха по-бавен растеж на продажбите на веригите, които все още работят в Русия от началото на конфликта преди месец.
Реакцията може да дойде на определена цена за търговците. Три десетилетия на почти непрекъснат растеж превърна Полша – най-голямата икономика на ЕС извън еврозоната, в привлекателен потребителски пазар за международните вериги за търговия на дребно. Продажбите в магазини в страната с население от 38 млн. души са се увеличили с 8,9% миналата година спрямо средния растеж от 2,6% за Европейския съюз като цяло, сочат данни на Евростат.
Смели решения
Местните управления на компаниите се опитват да контролират щетите. Leroy Merlin, който в интернет бе наречен Leroy Kremlin, заяви, че компанията помага на бежанци, включително 300 служители и техните семейства от украинското подразделение. Търговецът управлява 75 магазина в Полша спрямо 112 в Русия.
Полското подразделение на Danone в същото време призова компанията и цялата индустрия да вземат „по-смели решения“ по отношение на Русия, сочи изявление, изпратено в отговор на въпроси от Bloomberg News.
Макар че хранителният гигант спря инвестициите и доставката несъществени продукти като бутилираната вода Erian и алтернативите на млечните продукти Alpro, той продължава да продава млечни продукти и храна за бебета в Русия.
Местните подразделения на Auchan, Decathlon и Leroy Merlin, които са собственост на фамилията Мюлие, са отказали да разкрият пред Bloomberg News продажбите си в Полша от началото на войната.