В отговор на войната в Украйна и западните санкции Airbus и Boeing спират доставките за руските авиокомпании. Авиокомпаниите вече няма да получават и резервни части или техническа поддръжка, обявиха в сряда двата производителя на самолети.
Съвместното предприятие ECAR, което Airbus управлява заедно с руския финансов инвеститор Systema и индустриалната холдингова компания Kaslol и в което работят около 200 инженери, също преустановява работа. Не е ясно дали ще може да продължи да работи в условията на санкциите, заяви Airbus, цитирана от DPA.
Производителите на самолети реагират на наказателните мерки, наложени на авиационната индустрия след нахлуването в Украйна, които изолират руския авиационен сектор в международен план. Модел за това са санкциите срещу Иран и Северна Корея. Възможно е обаче последиците да са много по-сериозни, тъй като руският пазар е по-голям от иранския или севернокорейския. Освен това съществува силна зависимост от западните доставчици.
Според изчисленията на консултантската компания IBA през миналата година на Русия се падат около 6% от световния въздушен трафик. Капацитетите са били над нивото отпреди избухването на пандемията, а руските авиокомпании бяха считани за надеждни клиенти за лизинговите компании. Големият вътрешен пазар играе важна роля - в огромната страна много разстояния могат да се изминат само със самолет.