IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Експерт: Няколко български компании са добре позиционирани на македонския пазар

Митата и акцизите затрудняват стокообмена със Северна Македония, посочи Симона Първанова, мениджър в Cushman&Wakefield/FORTONMKA

21:03 | 17.12.20 г. 1
Експерт: Няколко български компании са добре позиционирани на македонския пазар


„Няма напрежение, даже напротив – има няколко български компаниии, които и тази година навлизат на македонския пазар. Те са свързани най-вече с ИТ индустрията и с търговията. В частния сектор не усещаме затруднения и негативни реакции от страна на бизнес партньорите ни“, посочи мениджърът и потвърди, че работи в Скопие повече от две години в сферата на недвижимите имоти, а компанията е единствената с международен лиценз в сектора.

Симона Първанова информира, че няколко български компании са добре позиционирани на македонския пазар.

„Компаниите, които вече оперират тук са Musala Soft и Melon. Освен това през 2019 г. ScaleFocus подписа петгодишен договор с македонското правителство за преференции. В рамките на това време компанията заедно с македонската държава ще инвестира около 45 млн. евро, като от тях над 30 млн. евро ще бъдат вложени в заплати за служителите на компанията, които ще са около 300 души“, поясни тя и съобщи, че на македонския пазар навлиза и веригата оптики Grand Optics, а желание да го направят имат и аптеките Subra.

По думите на мениджъра в Cushman&Wakefield/FORTONMKA най-голямото притеснение за българските компании да направят крачката към македонския пазар е свързано с митата и акцизите.

„Има спогодба с Европейския съюз, но все още митата са сравнително високи в сравнение с тези в рамките на ЕС, като освен това режимът за разрешителни за търговия е малко по-бавен и е възможно това също да спира някои бизнеси“, посочи проблеми, чието решение ще помогне за по-добрия стокообмен Първанова.

Тя обаче изрази оптимизъм, че след започване на преговорите за присъединяване към ЕС на югозападната ни съседка все повече български и гръцки компании, а и хърватски, ще започнат агресивно да навлизат на пазара.

Според нея в Северна Македония липсват български модни брандове и бизнесите, които служат за забавление, като посочи за пример Playground и Walltopia.

Какви са перспективите български фирми да се включат в търговските зони в Северна Македония? Към кои сектори е най-добре да се ориентират българските компании и какво да знаят за икономическото развитие на югозападната ни съседка?

Целия разговор гледайте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "Бизнес старт" гледайте тук.
 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:44 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

1
rate up comment 3 rate down comment 0
IQ96
преди 3 години
Бизнесмени в сферата на недвижимите имоти са алабализми. Ако са свързани с индустрията, строителството (не продажби и препродажби), тогава да. Има бизнес отношения.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още