„Като гражданин ме интересува да има баланс между стимулирането на бизнес средата и изпълнението от страна на държавата на определени задължения към гражданите. В момента ситуацията е напълно дебалансирана – и няма да се оправи, докато държавата не увеличи фискалните си приходи, така че да предлага качествени публични услуги... Малко приходи за държавата означават и малко пари за публични блага и услуги. От моя гледна точка на гражданин правителството е намалило данъците, така че облагодетелства богатите“, обяснява Виктория Стойчу, програмен директор на фондация „Фридрих Еберт Румъния“, пред блога „Мостът на приятелството“. Тя дава за пример облагането на труда и на малките предприятия. При малките предприятия с оборот до 1 млн. евро и среден марж на печалба 10% трябва да бъде платен данък от 1% върху 100 000 евро годишно. А хората, които получават минимална заплата, вземат годишно 3000 евро, върху които дължат 10%. Така че румънската данъчна система, подобно на българската, облага прекомерно труда и потреблението, но не и капитала, убедена е Виктория Стойчу.
Данъчните иновации, които Румъния приложи през последните години, са разнопосочни и противоречиви. Те обаче явно бяха въведени в удобен момент на икономически растеж, когато дори грешките, лошото организирана и неясните разпоредби не смущават макроикономическия ход напред. Търсещите макроикономическа стабилност сили взеха своя реванш и сега предстои да видим какво от приложените мерки ще бъде съхранено и какво – отменено. Вероятно ще има известен континуитет. Дори и нежелано, повишението на заплатите и пенсиите не би могло да бъде отменено, без да предизвика наказание чрез избирателните урни. Бизнесът обаче иска балансиран бюджет и предвидимост, така че изненади и резки движение оттук-нататък едва ли ще има. Възможно ли е частният сектор да бъде центърът, около който да се оформи нов модел на растеж, след като досега ръстът идваше от повишението на доходите и потреблението? Националнолибералната партия ще трябва да отговори на този въпрос. Но преди всичко тя ще търси начини да повиши събираемостта чрез по-ефективна данъчна администрация. В това отношение, изненадващо или не, България продължава да е давана за пример в Румъния.
Авторът е журналист и основател на блога „Мостът на приятелството“. Материалът е предоставен на Investor.bg, заглавието и подзаглавието са на редакцията.