Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) повиши прогнозата си за растежа на българската икономика през 2019 г. и остави непроменена тази за догодина.
В ноемврийския си доклад за регионалните икономически перспективи, публикуван днес, банката предвижда, че българската икономика ще нарасне с 3,7%, или с 0,3% повече спрямо очакванията й през май. Догодина тя очаква ръстът на икономиката на страната ни да се забави до 3%, каквито бяха очакванията й и през май.
ЕБВР съобщава, че частното потребление е двигателят на растежа в България, стимулирано от силното кредитиране, повишаването на доходите и по-високата заетост на фона на затегнатия пазар на труда. Според банката краткосрочните перспективи за българската икономика са благоприятни на фона на силното фискално представяне, подобрените перспективи за устойчивостта на дълга в средносрочен план и новата инерция на реформите.
Очакванията на ЕБВР са частното потребление да продължи да подкрепя растежа. Инвестициите също ще допринесат за ръста, тъй като усвояването на еврофондове се ускорява в края на програмния период 2014-2020 г., а правителството се впуска в голям инвестиционен цикъл в енергетиката.
Като ключови рискове за икономиката на България ЕБВР посочва продължителна слабост на големи търговски партньори на страната, особено на тези от еврозоната, и задълбочаването на недостига на работна ръка.
Забавянето на глобалните продажби на автомобили и заплахата от налагането на американски мита ограничават икономическия растеж на Източна Европа, която е ключово място за производството на европейската автомобилна индустрия, отбелязва ЕБВР.
Тя понижи очакванията си за ръста на региона с 0,1% през тази и следващата година до съответно 3,7% и 3,2%. Най-голямо е понижението за Словакия, която е най-големият автомобилен производител в света от гледна точка на размера на населението си, заради експозицията й към германските автомобилни гиганти. Очакванията на ЕБВР са икономиката на страната да отбележи растеж с 2,5% през тази и следващата година, което е съответно с 1,1% и 0,8% по-малко спрямо прогнозите през май.
„Предвид дълбоката им интеграция във „фабриката Европа“ и значението на автомобилната индустрия за икономиките на регионите, нововъзникващите европейски икономики са силно уязвими към слабостта на автомобилния сектор и задълбочаването на забавянето в Германия“, съобщи базираната в Лондон банка в прогнозите си, които публикува два пъти в годината.
Словакия, Унгария, Словения и Румъния, където между 3% и 5% от служителите са заети пряко в автомобилното производство, са с особена експозиция към промените в търсенето на автомобили в света и възможни американски мита върху индустрията в Европа, отбелязва Bloomberg.