Консорциумът, който стои зад CMMI, включва представители на академичните и бизнес среди. Сред тях са 4 университета и научно-изследователски института със значителен опит в областта на синьото развитие от Кипър, Ирландия и Великобритания, Търговско-промишлената палата на Лимасол и частни кипърски компании.
С научните изследвания, съвременните технологии и иновативни продукти, които ще разработва и предоставя, бъдещият център ще даде тласък за развитието на клъстера „Морски Кипър”, са големите очаквания на правителството към проекта. Кипър е една от малкото страни в света, която успешно разви корабния си бизнес
от регистър до клъстер,
заяви зам.-министърът Наташа Пилидис. В покрепа на тази политика са предвидени още редица мерки, които ще бъдат осъществени до края на годината, увери тя.
Кипърският флот е на трето място в Европейския съюз след Гърция и Малта и в топ 10 на световните флагове. Кипър е най-големият център за управление на кораби в Европа, а повече от 20% от флота на трети страни се управляват от компании, базирани на острова. Корабоплаването и корабната индустрия дават 7% от брутния вътрешен продукт на Кипър.
В началото на тази година в кипърския регистър са записани 1725 океански кораба в сравнение с 1653 кораба, регистрирани до края на 2017 г. Компаниите, включени в система за данък върху тонажа, действаща в Кипър от 2010 г., са се увеличили от 168 през 2017 г. до 203 в началото на 2019 г., съобщи още Наташа Пилидис
Целта, която поставя правителството, е кипърският морски сектор да се доразвие като модерен, ефикасен и интегриран клъстер, като се модернизират предоставяните услуги. Това включва по-нататъшна реформа на вече успешната система за данък върху тонажа и стимули за увеличаване на физическото присъствие на компаниите на острова.
До края на тази година трябва да стане готова подновената версия на системата за данък върху тонажа, която в момента се преразглежда. На дневен ред е и рационализирането на търговските такси, облекчаване на процедурата за регистрация на корабите и намаляване на бюрокрацията, осигуряване на обслужване на едно гише, изброи Наташа Пилидис очакваните промени. Кипър се стреми също така да подобри услугите, предоставяни на корабната индустрия, чрез цифровизация и автоматизация и да обхване иновациите и научните изследвания.
Кипърският морски клъстър очаква
благоприятен „попътен вятър” от Brexit.
„Има повишен интерес от британските корабни компании за пререгистриране в Кипър или дори за преместване на операциите им в Кипър след Brexit, за да запазят европейския си статут и да се улеснят контактите им с пазара на ЕС”, обяви Наташа Пилидис.
Основният интерес е от фериботните компании, тъй като Кипър има техническо ноу-хау като фериботен оператор, той вече има 60 регистрирани ферибота, които работят в различни пристанища на ЕС. Изправени пред неизвестността с излизането на Великобритания от ЕС и очакваните неблагоприятни последици за бизнеса, два от шестте фериботни кораба на P&O Ferries, които обслужват линията Дувър-Кале през Ламанша - „Духът на Британия” и „Духът на Франция”, вече плават под флага на Кипър. По неофициална информация всичките шест ферибота ще бъдат пререгистрирани в Кипър.
„Флагът на Кипър е висококачествен суверенен флаг, който спазва всички стандарти за безопасност и сигурност и е в „белия списък” на двата меморандума за разбирателство от Париж и Токио. Това означава по-малко проверки и забавяния на пристанищния контрол и значително по-благоприятни договорености за данъко върху тонажа, тъй като корабите ще бъдат маркирани в държава-член на ЕС”, обясни зам.-министър Наташа Пилидис.
Зарада опасенията от Brexit други компании за услуги, свързани с корабоплаването, вече са разкрили свои офиси на средиземноморския остров. Сред първите преместили се е един от водещите световни морски застрахователи London P&I Club, който е създал дъщерно дружество в Кипър, за да си гарантира непрекъснат достъп до търговията в Европейския съюз.
Кипър може да осигури на тези компании стабилност и сигурност, заяви Наташа Пилидис по време на 9-ия конгрес по икономика, който се проведе в Никозия през април.
Ръководената от нея институция вече обяви публично и план за действие с мерки, които трябва да бъдат взети в „извънредна ситуация” на Brexit, за да се сведат до минимум евентуални смущения върху корабоплаването на Кипър.
Brexit, „синята” икономика, конкурентоспособното развитие на корабната индустрия при съвременните предизвикателства са сред темите на най-голямата за последните 30 години международна морска конференция, на която Кипър ще е домакин тази година. „Maritime Cyprus 2019” ще се проведе в Лимасол в началото на октомври, където се очаква да пристигнат над 1000 представители на бранша.
България и Кипър подписаха Меморандум за сътрудничество в областта на корабоплаването през ноември 2017 г., по време на посещението на президента Румен Радев в Никозия. Остава страната ни да се възползва от него и от върховите постижения в морската индустрия, които средиземноморският остров може да предложи.