IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Средиземноморието с нова европейска врата за круизен туризъм

Кипър отчита успехи след даването на водещото си пристанище на концесия, морските пътувания заобикалят България

08:14 | 18.05.18 г.
<p>
	Изглед от новия терминал. <em>Снимка: Бранислава Бобанац</em></p>

Изглед от новия терминал. Снимка: Бранислава Бобанац

Морският клъстър

Бизнес промените в главното пристанище на Кипър са важни и за ускореното развитие на морската индустрия, която е един от основните икономически отрасли на страната. Корабната индустрия и търговското корабоплаване дават 7% от брутния вътрешен продукт на Кипър, но правителството е убедено, че има значителен потенциал за увеличаване на този дял, ако се монетаризира стратегическото разположение на острова на кръстопътя на междунарордни и регионални морски пътища между Европа, Азия и Африка.

Корабната промишленост трябва да се превърне във „флагман” на кипърския икономически растеж, а пристанището в Лимасол - в истински регионален морски търговски център, са целите на правителството от навлизането на преки чуждестранни и местни инвестиции в управлението на сектора.

Значението му за икономиката на страната и стимулирането на неговото развитие получиха ново измерение с направената през март структурна промяна в правителството. „Историческа стъпка” нарече бизнесът създаването на „мини министерство” за корабната индустрия и го приветства като важна крачка напред към укрепването на страната като морски център. За първи път в Министерството на траспорта, съобщенията и благоустройството бе създадена нова структура - със статут на държавен секретариат, за морския транспорт, както и пост на заместник-министър за него. За Кипър промяната е значителна, защото в управленската му структура няма заместник-министри, а конституцията ограничава създаването на нови самостоятелни министерства. За новия държавен секретариат по корабоплаването през юли миналата година бе приет специален закон, който влезе в сила от 1 март, с новото правителство на президента Никос Анастасиадис. Той назначи на новия пост Наташа Пилидис, която е завършила Университета в Оксфорд и през последните години бе генерален директор на Кипърската Агенция за насърчаване на инвестициите /CIPA/. Новият държавен секретариат, който ще координира и управлява морския транспорт и индустрия, е и единствената част от правителството извън столицата Никозия – седалището му е в Лимасол, близо до корабните компании.

„Кипър е стратегически позициониран, за да се възползва от глобалното развитие и да разшири значително морския си клъстер, който един от основните стълбове на кипърската икономика, привличайки участници от всички сектори на индустрията и засилване на нашите конкурентни предимства като ключов регионален транспортен възел”, заяви Наташа Пилидис в първите си изявления като „морски министър”. Поемайки новата си длъжност, тя обеща целенасочена подкрепа от правителството и улесняване на работата на корабните компании.

На круиз

Новооткритият пътнически терминал трябва да даде сериозен тласък и на круизния туризъм, който е един от приоритетите според Националната стратегия за развитие на туризма в страната. Лимасол е една от основните дестинации в Средиземно море за круизната индустрия. С новата придобивка той дава заявка да бъде водещото круизно пристанище в Източното Средиземноморие и част от „процъфтяващ пазар на круизи”, обявиха от DP World Limassol.

Круизният сектор показва динамичен растеж на международно ниво и Кипър е привлекателна дестинация за компании, които планират маршрути в Средиземноморието, със значителни ползи за местната икономика, смятат от компанията-концесионер. Затова и едно от първите им начинания в тази насока бе организираното през април посещение на мениджъри от едни от най-големите компании за круиз по света, разположени в Маями, Лос Анджелис, Сиатъл, Монако и Обединеното кралство. Целта бе Кипър да се популяризира пред глобалния морски бизнес като привлекателна туристическа дестинация, както и да се демонстрират новите възможностите на пристанището в Лимасол.

За да укрепи позицията на Кипър на международната карта за круизен туризъм и да стимулира устойчивия растеж на круизните дейности от пристанище Лимасол, през ноември миналата година DP World Limassol се присъедини като асоцииран член към MedCruise - Асоциацията на средиземноморските круизни пристанища. В нея сега влизат 72 членове, представляващи повече от 100 пристанища от 4 морски региона - Западното Средиземноморие, Адриатическия регион, Източното Средиземноморие и Черноморския район, и 32 асоциирани членове, представляващи други сдружения, туристически бордове, корабни и пристанищни агенции. 52-ата Генерална асамблея на MedCruise предстои да се проведе на 23-26 май във Валета, Малта.

Средиземноморието и прилежащите морета е вторият по големина круизен регион в света. През миналата година членовете на асоциацията MedCruise са посрещнали 25.9 млн. пътници от круизни пътувания, което е с 4.1% по-малко отколкото през 2016 г., сочат данните в публикувания от организацията през март тази година Статистически отчет за 2017 г. Въпреки този спад, дългосрочните тенденции за круизните дейности в Средиземноморието са положителни, смята тя. През последните 10 години /2008 - 2017 г./ круизните туристи са се увеличили с 18.3%. През 2018 г. се очаква пристанищата в региона да приветстват 27 млн. пътници, е прогнозата на асоциацията MedCruise.

Преобладаваща част от круизния трафик – 76%, заема Западното Средиземноморие, следва от Адриатика със 17.2%, със сравнително малък дял от 6.7% е Източното Средиземноморие, а на Черно море се пада едва 0.1%.

Продължаването на инвестициите от опитни оператори на круизни терминали и появата на международни оператори на нови круизни терминали, като DP World в Кипър, са положителни признаци за пазар, който има всички възможности да се върне към растеж, се казва в доклада на регионалната организация.

Според данните на MedCruise през 2017 г. в кипърските пристанища са влезли 123 000 круизни туристи, което е с 12.7% по-малко от пристигналите през 2016 г. Затова Кипър се стреми да увеличи своето присъствие в средиземноморския круизен пазар, като използва максимално потенциала на сектора и на региона. Точно към това е насочено споразумението за сътрудничество в областта на круизния туризъм в Източното Средиземономорие, което сключиха през ноември Кипър, Гърция и Египет.

Трите страни обединяват усилията си, като привличат публичния и частния сектор, за да увеличат броя на избралите ги за своя круизна дестинация. Те предвиждат да разработят и излязат на морския пазар заедно с комбинирани туристически маршрути, включващи пристанищата в трите държави, както и да предлагат съвместни туристически пакети, които съчетават круиз с настаняване и посещения на дестинации.

През март тази година на своя среща министрите на туризма на Кипър, Гърция и Египет обявиха, че финализират договореностите, за да започне изпълнението на първия проект от тристранната програма за круизен туризъм.

България, която с пристанищата си във Варна и Бургас също е сред 72-те страни-членки на организацията MedCruise, записва доста незавидни резултати на този развиващ се туристически пазар. В отчета на асоциацията за 2017 г. фигурират 1925 круизни турсти, стъпили в пристанището на Бургас, което е намаление от 67% в сравнение с миналата година, и едва 791 круизни пътници във Варна, където спадът е от 28.7%.

Страната ни също може да обедини усилията си за развитие на този сектор с други круизни съседи в Средиземноморието – поне според документите. През февруари 2016 г. България и Кипър подписаха Протокол за сътрудничество в областта на туризма, според който с общи действия те ще насърчават туристическия поток помежду си в различни видове туризъм, сред които е посочен и круизният. Двете страни се ангажираха и да изготвят комбинирани туристически пакети за потребители от далечни дестинации.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:33 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още