Руската марка петрол Urals скоро ще се изнася в чужбина чрез борсови сделки. До този момент износът се случва по споразумения между доставчик и получател по предварителни уговорени цени, съобщава „Известия“. Промяната идва след решение на Федералната митническа служба. Необходимата резолюция е отговор на запитване от Международната стокова борса в Санкт Петербург (СПбМТСБ).
Сега борсовата търговия с Urals, която върви от ноември миналата година, може да прерасне до физически доставки на руски нефт в чужбина.
Като обем основното потребление е в Европа, затова борсата е в процес на преговори за сключване на договор с китайски участници на пазара.
В момента при преговорите между доставчик и купувач цената се определя на цената на двустранен договор, като ориентир са цените на марката Brent в зависимост от котировките на международните борси.
След пускането на фючърси върху Urals на 26 ноември 2016 г. на борсата в Санкт Петербург бе налична борсова цена за руското гориво. Все още обаче няма реални доставки зад граница, включително заради неяснотите с обмитяването при такива сделки.
Създадените условия за международна борсова търговия предполагат, че ще дойдат купувачи от чужбина. Това ще съкрати разликата в цените на Brent и Urals от сегашните 5–7 процентни пункта до 3–4, очаква старши научният сътрудник в Института по икономика РАН Иван Капитонов.
Той пояснява, че по-ниската цена на Urals се дължи на нестабилното качество и високия дял серни примеси. Значение имат и неудобствата при сключването на сделки и липсата на развита борсова търговия.
Борсата в Санкт Петербург преговаря с Шанхайската петролна и газова борса (Shanghai Petroleum and Natural Gas Exchange – SHPGX) за съвместно развитие на фючърси върху Urals.
Цената на Urals едва ли ще се измени, казва Михаил Крутихин от компанията RusEnergy. Основно продажбите са в рамките на дългосрочни договори между големи контрагенти, а на борсовите сделки се пада неголяма част.
Според експерта, за да станат борсовите сделки с руски петрол реален пазарен фактор, Русия трябва да стане международен финансов център, сравним с Лондон и Ню Йорк.