Ако пътник, заплатил самолетен билет, се окаже без място в самолета, превозвачът ще му връща сумата, умножена по десет. Това се предвижда в руски законопроект, който планира да внесе депутатът от „Справедлива Русия“ Игор Ананских, информира "Парламентская газета".
Според автора на документа в момента много руски авиокомпании продават за своите полети повече билети, отколкото са местата на борда.
Превозвачите изчисляват, че примерно 7-10% от пътниците по принцип закъсняват или се отказват от полета и продават повече билети, за да изкарат повече пари, пояснява той.
Когато за полета пристигнат всички, които са купили билети, авиокомпаниите предлагат на „излишните“ пътници да пътуват със следващия самолет или да им върнат парите. Това обаче проваля плановете на пътниците, които пропускат следващ полет, важна бизнес среща или се проваля ваканцията им.
В момента според депутата за такива щети е практически невъзможно превозвачите да бъдат привлечени към отговорност.
В момента няма забрана за овърбукинга, коментира пред изданието Олег Пантелеев, главен редактор на секторната агенция „Авиапорт“.
Той цитира пример с нискобюджетния превозвач „Победа“, който продал 196 билета за 189-местен самолет през март и за една жена не е достигнало място. Чак през септември след жалби компанията е глобена от надзорните органи с 20 хил. рубли (568 лв.).
Депутатът Игор Ананских е убеден, че мерки с такъв слаб ефект няма да преодолеят проблема и предлага строги санкции за овърбукинга. Десетократната компенсация според него ще пресече тази практика.
Междувременно руските авиокомпании отдавна искат да легализират овърбукинга, който според тях е антикризисна мярка. Превозвачите твърдят, че продадените допълнително 2 – 3 билета ще намалят риска да останат празни седалки на борда. Законопроект в този дух е бил разработен от транспортното министерство през 2015 г., но е останал на етап обществено обсъждане.