Две трети от българските потребители използват банковите си карти поне веднъж седмично и пазаруват онлайн поне веднъж месечно. Това показват данните от най-новото проучване MasterIndex на Mastercard, което изследва финансовите навици и нужди на активните картодържатели в България, Сърбия, Хърватия и Босна и Херцеговина.
Изследването показва, че Балканският регион бързо се приобщава към електронните разплащания.
Потребителите, които използват своите разплащателни карти най-малко веднъж седмично, в България са 69%, в Сърбия – 77%, в Босна и Херцеговина – 88%, а в Хърватия – 91%.
Дебитните карти са най-популярният разплащателен картов продукт в България, Сърбия, Босна и Херцеговина и Хърватия – 68% от респондентите на MasterIndex в България притежават дебитна карта, като този процент е най-висок в Хърватия (86%). В Сърбия и Босна и Херцеговина съответно 47% и 46% от респондентите притежават дебитни карти, а 37% и 35% от тях разполагат едновременно с дебитни и кредитни карти.
Хранителните стоки са най-често закупуваният продукт с дебитни карти в България (65%), като MasterIndex 2017 отчита 17% ръст спрямо 2016 г. на българските потребители, които закупуват с дебитна карта храна в местните хранителни магазини. Отчита се и 13% ръст на хората, които заплащат с карти в бензиностанции.
„Проучването MasterIndex показва все по-голям брой български потребители, които редовно плащат с картите си за покупки на дребно както в големи, така и в средни и малки търговски вериги. Например за последната година потребителите, които закупуват с дебитна карта храна в местните хранителни магазини, са се увеличили със 17% (от 47% през 2016 г. до 64% през 2017 г.), а тези, които заплащат с тях в бензиностанции – с 13% (от 17% през 2016 г. до почти 30% през 2017 г.)“, посочва Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България и Македония.
Изследването показва, че нараства и броят картови плащания в ресторанти, кафенета и клубове, повишава се и интересът към приемане на карти при куриерските доставки.
Оказва се, че повече от 80% от разходите на българските домакинствата отиват за храна и сметки за комунални услуги, а почти 12% от българския месечен семеен бюджет се разходва за покриване на заеми.
От анкетата на Mastercard за нагласите на потребителите към онлайн пазаруването се разбира, че в България две трети от потребителите пазаруват онлайн поне веднъж месечно, като този процент в Хърватия е 40%, в Сърбия – 36%, и 19% в Босна и Херцеговина.
Когато пазаруват онлайн, балканските потребители купуват най-много дрехи, обувки и електроника, а също и заплащат сметки за комунални услуги.