IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Как Дунав ще се приближи до Солун

Гърция, Сърбия и Македония планират грандиозен проект на стойност 17 млрд. долара за плавателен път

11:27 | 03.08.17 г. 11
<p>
	Алексис Ципрас (вляво) и Александър Вучич (вдясно). <em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Алексис Ципрас (вляво) и Александър Вучич (вдясно). Снимка: Архив Ройтерс

Грандиозен проект на стойност 17 млрд. щатски долара планират да реализират съвместно Гърция, Сърбия и Македония. Проектът предвижда Солун да се превърне в ключов център за превози до Централна Европа, което привлича интерес и от Китай, съобщава електронното издание на гръцкия в. "Прото тема". 

Амбицията на гръкия премиер Алексис Ципрас е да свърже името си с този мащабен проект, който се очаква да промени геостратигическото значение на Солун, предава БТА.

Става дума за свързване по вода на втория по големина гръцки град с Белград и Централна Европа с помощта на реките Вардар и Морава. 

Т.нар. Балкански канал ще бъде с обща дължина 650 километра. Той ще минава през Гърция, Македония и Сърбия и ще стига до р. Дунав. Това ще е речен път с общоевропейски мащаби. С него през Дунава ще се стига до страни от Централна Европа и не само до там, пише още изданието. 

Проектът е приоритетен за правителствата на Сърбия, Гърция, Македония, а също и на Китай, който се интересува от намирането на алтернативни пътища, по които стоките най-бързо и при най-ниска себестойност да стигат до Европа. 

За проекта неотдавна са разговаряли премиерът на Гърция Алексис Ципрас и сръбският президент Александър Вучич на срещата им в Солун.

Целта на проекта е също и да свързва Средиземноморието с Централна Европа чрез различни водни пътища, така че превозите най-бързо да бъдат пренасяни от пазарите в Китай до Стария континент. 

Привържениците на проекта смятат, че той ще подпомогне превозването на стоки до пазарите на Централна и Северна Европа, а също и до Кавказ и Черно море, като по този начин съществено ще бъде занижена ролята на морските превози през Босфора, отбелязва вестникът. 

Смята се, че при изграждането на канала трудните места на реките ще бъдат заобикаляни с изкуствени канали, а близо до границата между Сърбия и Македония се предвижда да бъде изграден изкуствен канал, дълъг 30 километра, който ще свързва река Морава с Вардар. 

Белград подкрепя горещо реализацията на проекта, който ще даде възможност на страната да получи търговски излаз до Централна Европа и Средиземноморието, тъй като след разпадането на Югославия Сърбия няма излаз на Адриатика. 

На свой ред Китай смята Сърбия за важна част от "новия път на коприната", чиято цел е китайски стоки да стигат бързо до пазарите на Европа.

При посещението си в Белград през 2016 г. китайският президент е обсъдил подробно изграждането на канала, а китайска компания е подписала и протокол за разбирателство със сръбското правителство, като е предложила цялостен проект, пише още гръцкото издание. 

Вестникът припомня, че не за първи път се говори за плавателен канал, който да свързва Солун с Белград и Централна Европа. Идеята датира от средата на ХIХ век след създаването на мощната Австро-унгарска империя, когато Виена е стартирала план за излаз на Егейско море.   

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:10 | 14.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

10
rate up comment 18 rate down comment 4
Стоян Петров
преди 7 години
Според мен единствения възможен коментар е напънала се планината и родила мишка.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 9 rate down comment 4
Стоян Петров
преди 7 години
Недей да скромничиш! Ти сам можеш да пълниш хъба. Ще ни освободиш от мръсните руски номера. Благодарим ти!!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 12 rate down comment 1
Momchil_Matev
преди 7 години
Това надминава малоумната идея на комунистите след 44-а година да направят плавателен канал между София и Бургас.И понеже няма как да стане, хората се срещнали, па решили да си проветрят малко устите...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 7 rate down comment 0
tnm
преди 7 години
По спомен - хидроложкия режим на реките в Южна Европа е непостоянен. Чудно ми е през летните месеци с какво ще се пълни този канал.Ама китайците имат богат опит в тази насока - все пак започнали да копат техния Велик още през V в. преди новата ера :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 3 rate down comment 37
KOSTAS LINKE
преди 7 години
ХАХА ВУЛГАРИ, ВИЕ СТЕ ТУМОР НА ГРЪЦКИЯ ПОЛУОСТРОВ..КАКАВ РУСЕ БРЕ ВУЛГАР МРЪСЕН ?ГЪРЦИЯ ПРИВЛЕЧЕ ''ТЕ ЖЕ ВЕ'' ЗА ЕЛЕКТРО-МАГНИТНА ЖП ЛИНИЯ ДО ТИССАЛЛОНИКИ...А ОТ ТИССАЛЛОНИКИ ДО БЕОГРАДУ, НОВО РАШИРЕНИЕ НА ЖП ПРЕВОЗИ .ТОЗИ ВОДЕН КАНАЛ Е НЕРЕНТАБИЛЕН..НО ГЪРЦИЯ ИМА ДРУГИ ИДЕИ .АМА ВИЕ ВУЛГАРИ, ВИЕ КАДЕ СЕ СЛАГАТЕ ПРОСТАЦИ, С КАКВО РУСЕ ??
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 18 rate down comment 0
mvr0306
преди 7 години
морските кораби малко трудно ще влязат във вардар, трябва претоварване. По-удачния вариант е ЖП. Вероятно става дума за някаква сръбско-гръцка партенка, може би свързана и с подписания договор между Бг и Македония.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 12 rate down comment 16
Mavi Goz
преди 7 години
Не бре, ние нали ХЪБ ше прайме... И ше го пълниме с ан^алните газове на гласуващите за ГЕРБ и срещу комунистите българи... хихи...Май верно никой, освен руснаците, нито е искал, нито ще поиска да прави нещо с нас! Даже в НАТО влезохми не с армия, а с територия - първо надлежно ни обезоръжиха, та да нема изненади... хихи... А в ЕС ни зеха, та от НАТО да ни управляват дистанционно, а не да се разправят директно с нас - даже ги е гнус да идват тука да ни командват на място - с директиви е по-хигиенично... хихи...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 6 rate down comment 4
KPetkov
преди 7 години
Позна. Това изглежда е доста стара идея, но не бях попадал на нея. Даже проектът някъде го наричат Дунав-Егейско море и би скъсил разстоянието за транспорт на стоки с около 1200 км. Има и карта на това как би изглеждало трасето.http://danube-cooperation.com/danubius/2013/09/26/project-construct-danube-morava-vardar-aegean-canal-abstract/
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 15 rate down comment 4
evtimvz
преди 7 години
Глупости! С каква вода ще го пълнят този канал? Ще отбият Дунава ли или ще напълнят Вардара с морска вода? Тъпотии.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 8 rate down comment 11
Minka
преди 7 години
A ние кво, чакаме?! В БГ пък ще направим комодрум! Ще сме конкуренти на Байконур.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още