Гръцкото правителство очевидно напредва с плановете за приватизация на железопътната си компания.
Първата оферта за железопътния оператор TrainОSE вече е налице, потвърди пред Ройтерс Стергиос Пициорлас, ръководител на Фонда за развитие на активите на гръцката република (Hellenic Republic Asset Development Fund – HRADF). По думите му предложението е на италианската държавна жп компания Trenitalia.
Той обаче очаква и руската жп компания RZD, както и гръцкият строителен концерн GEK-Terna да заявят интерес, независимо дали чрез джойнт венчър или самостоятелно.
Пициорлас очаква интерес и от Китай. Срокът за предварителни предложения изтича в петък, а до 31 май трябва да бъдат подадени обвързващи предложения.
Приватизацията е част от изискванията за отпускане на международна финансова помощ, която трябва да помогне на Гърция да излезе от дълговата криза. Досега държавата изостава значително от целите, които бяха предварително договорени.
Според "Катимерини" китайската Cosco, чиято оферта за пристанищния терминал спечели одобрението на приватизационния фонд, ще бъде един от играчите в приватизацията и на TrainOSE.
В предишния опит за продажбата на компанията през 2013 г. интерес към нея проявиха руските железници, както и френската SNFC и румънската Grampet Group. През лятото на миналата година Австрийските федерални железници коментираха, че биха взели компанията, но без пари.
И предишното правителство се опитваше да осъществи продажбата на жп компанията. По онова време за възможна цена се спрягаше сумата от 200 милиона евро. Въпреки това обаче при идването си на власт през януари 2015 г. правителството на СИРИЗА замрази проекта за приватизацията на TrainOSE.
Все още не е ясна дори приблизителната действителна стойност на концерна. От една страна, след една оздравителна програма през 2013 г., TrainOSE отново отчете печалба, но от друга страна един нов собственик би трябвало да инвестира значителни суми, защото жп мрежата на страната е много стара.
Според изследване на Европейската комисия само 17% от жп линиите в Гърция са електрифицирани, докато средностатистическото равнище в ЕС възлиза на 54%. В България например нивото на електрификация към 2009 г. възлиза на около 60% от общата дължина на мрежата.
Напредъкът в приватизацията се счита за важно условие при предоставянето на третия помощен пакет в размер на 86 млрд. евро, което правителството в Атина договори с кредиторите си. Досега приватизацията е донесла приходи от 3,5 млрд. евро.
През декември германският летищен оператор Fraport сключи договори за управлението на 14 регионални летища в страната. Сумата, която държавата получи, е 1,2 млрд. евро. Преди дни пък бе подписан договорът между властите в Атина и Cosco за пристанищния терминал в Пирея. Според него китайците плащат 280,5 млн. евро за дял от 51% в пристанището. Други 16% те ще могат да купят след пет години за още 88 млн. евро, ако в това време са осъществили договорените инвестиции.
преди 8 години абсолютно обяснимо е, за хора с минимум двуцифрено число на интелигентност отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години и при тея сега ше почва кражбата на века както при беше при нас .... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години На тебе какво ти откраднаха...каруцата ли ?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Ами такива, червеноболшевишки... Разпродаващи родината демагози. Тези същите, които събираха овации като защитници на народа. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години И БДЖ е в по-добро състояние от гръцката TrainOSE отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Какви комунисти бе...кви пет лева... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Ех, трябваше да дойдат комунистите на власт в Гърция за да почнат реформите и приватизацията! Просто не е за вярване! :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар