IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Русия и Украйна в непреки разговори за ключов въздушен коридор над Черно море

Отварянето на въздушното пространство би увеличило таксите за аеронавигационно обслужване на Украйна и би намалило натоварването по други маршрути

11:18 | 03.02.15 г.
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Делегати на срещата на&nbsp;Международната организация за гражданско въздухоплаване в Монреал. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Делегати на срещата на Международната организация за гражданско въздухоплаване в Монреал. Снимка: Ройтерс

Русия и Украйна водят непреки преговори за отварянето на ключов международен въздушен коридор над Черно море за граждански полети – план, който може да даде на Украйна така необходимите й такси за аеронавигационно обслужване и да намали претоварването по други въздушни маршрути, съобщи Ройтерс, като се позовава на пет източника, запознати с въпроса.

Разговорите се водят в кулоарите на среща на Международната организация за гражданско въздухоплаване (ICAO) тази седмица в Монреал на фона на подновените боеве между украинските сили и проруските бунтовници след провала на мирните преговори.

Лидерите в авиацията искат да получат на срещата мандат за въвеждане на нови стандарти за безопасност след серията от катастрофи през 2014 г., оказала се най-смъртоносната година за гражданското въздухоплаване от близо десетилетие.

Разговорите в Монреал са насочени върху усилията за приемане на нови стандарти за глобално проследяване на полетите и за сътрудничество при рисковете при прелитане над конфликтни зони.

Официални представители работят за постигането на сделка, която да позволи да се подновят полетите в международното въздушно пространство, управлявано от Украйна покрай бреговете на полуостров Крим, анексиран от Русия миналата година, твърдят източниците.

Един от източниците, пожелал анонимност, обяснява, че форумът в Монреал предоставя неутрален терен за двете съседни страни да разрешат въпроса.

Въздушното пространство над Черно море и Азовско море е забранена за полети зона за международния въздушен трафик от април миналата година.

Редица авиационни агенции предупредиха, че пилотите в зоната могат да получат противоречащи си инструкции от диспечерите в Украйна и Русия.

Въздушното пространство, част от добре разработен коридор за гражданските полети до Близкия изток и Азия, не се простира над Крим или над Източна Украйна, където през юли миналата година беше свален малайзийски самолет.

Международната организация за гражданско въздухоплаване възложи на Украйна да контролира това въздушно пространство въпреки руския контрол над Крим и миналия август Украйна поиска отварянето на въпросния коридор, който е над международни води.

След свалянето на малайзийския самолет авиокомпаниите промениха курса си и сега отварянето на искания от Украйна коридор ще облекчи трафика на други места, смята Вадим Пристайко, новият украински заместник-външен министър.

„Искаме да отворят маршрута възможност най-скоро“, коментира пред Ройтерс в Монреал Пристайко. „Това би означавало възобновяване на бизнеса, за който всички жадуват, включително украинците и авиокомпаниите, които сега пътуват по много натоварени маршрути“.

Отварянето на коридора би дало възможност на Украйна да получава повече такси за аеронавигационно обслужване, които рязко намаляха през последната година заради продължаващия конфликт, обяснява той.

От Ройтерс не са успели да получат коментар нито от ICAO, нито от руската делегация в срещата.

Представители на авиокомпаниите обаче имат смесено отношение към евентуалното отваряне на коридора.

Говорител на Lufthansa коментира, че евентуалното решение да се отворят маршрутите в близост до ключовото кримско летище Симферопол не би накарало германския превозвач да преосмисли маршрутите си.

„За нас това въздушно пространство ще остане затворено“, изтъква той.

Като цяло авиокомпаниите сами вземат решенията за маршрутите си, коментира говорител на друга германския авиокомпания - Condor, която е собственост на туристическата група Thomas Cook Group.

„Дори и маршрутът да е отворен, ние правим собствени оценки и може да решим да не прелитаме над това пространство“, допълва той. От Condor не летят над Украйна от около една година.

Говорител на Norwegian Air Shuttle казва, че авиокомпанията няма да промени маршрутите си, докато въздушното пространство не бъде обявено за безопасно от Eurocontrol, европейската агенция за контрол на въздушния трафик.

От Eurocontrol не са предоставили коментар веднага.

Пристайко уверява, че въпреки че летището в Симферопол е в руски ръце и въпреки че проруските сепаратисти печелят територии в Източна Украйна, украинските авиодиспечери могат да направляват безопасно граждански самолети над Черно море от летището в Одеса.

„Позицията ни е много ясна – технически ние имаме контрол и можем да осигурим безопасността на пътниците. Ще работим директно с авиокомпаниите, но ролята на ICAO и техните препоръки са важни“, посочва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 01:45 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още