IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Литва забранява продажбата на енергийни напитки на непълнолетни

Наказателна отговорност ще носят не само продавачите, но и непълнолетните купувачи на енергийни напитки, ако бъдат установени

18:17 | 16.05.14 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	Пазарът на енергийни напитки възлиза на <span style="line-height: 12px; font-size: 12px;">27,53 млрд. долара. <em>Снимка: Ройтерс</em></span></p>

Пазарът на енергийни напитки възлиза на 27,53 млрд. долара. Снимка: Ройтерс

Литва забрани продажбата на енергийни напитки на непълнолетни граждани. Парламентът в страната гласува с голямо мнозинство в полза на забраната за продажба на напитки с високо съдържание на кофеин на непълнолетни лица. Въпреки че решението засяга само продажбите в малката балтийската страна, експерти очакват, че то може да се разпростре и в други държави, пише Wall Street Journal.

Литва твърди, че е първата страна в ЕС, която се обявява за забрана от този вид. "Ние се надяваме, че някои страни от ЕС, които нямат ясна позиция по този въпрос, ще последват пътя на Литва", коментира Алмантас Кранаускас от местното Министерство на здравеопазването.

Решението може да налее вода в мелницата на критиците, които призовават за правна рамка за продажбата на енергийни напитки. Според тях младите хора посягат твърде често към рафтовете на супермаркетите с напитки с високо съдържание на кофеин.

Поръчано от Европейския орган за безопасност на храните проучване заключи наскоро, че непълнолетните лица са много по-склонни от възрастните да купуват енергийни напитки. Според анализа 68 процента от всички юноши на възраст между 10 и 18 години в Европа консумират напитки като Red Bull или Monster.

Европейската комисия вече изрази загриженост за рисковете за здравето, дължащи се на консумацията на такива напитки. Многобройни регулатори на държавите-членки вече взеха тези продукти под прицел. Във Великобритания например компаниите ще са задължени в бъдеще да идентифицират нееднозначно напитки, съдържащи повече от 150 милиграма кофеин на литър. В Германия защитниците на потребителските права също призоваха за строги ограничения при продажбата им.

Преди две години долната камара на германския парламент реши, че продаваните в нощни клубове и ресторанти енергийни напитки трябва да бъдат специално обозначени. В Германия най-високата разрешена стойност на кофеин в енергийните напитки е 320 милиграма на литър.

Дали други страни в ЕС ще последват примера на Литва не е ясно. В миналото опитите за въвеждането на подобни забрани на по-големите пазари се провалиха неколкократно. Затова анализаторите предполагат, че ще е много трудно да бъде наложена генерална забрана.

За производителите на енергийни напитки става дума за пазар от няколко милиарда евро. Секторът е един от най-бързо развиващите се в цялата хранително-вкусова промишленост. През последното десетилетие продажбите се повишиха повече от четири пъти по целия свят. През миналата година увеличението на продажбите в глобален мащаб е близо 7 на сто до 27,53 млрд. долара, сочат данни на Euromonitor. Ясно изразен пазарен лидер е австрийската Red Bull GmbH с 31,5%, следвана от американския ѝ конкурент Monster, чийто пазарен дял достига 14 на сто.

Решението на парламента на Литва се отнася за напитки, в които съдържанието на кофеин на литър надвишава лимита от 150 милиграма и съдържа други стимуланти. Предвижда се наказателна отговорност да носят не само продавачите, но и непълнолетните купувачи на такива продукти, ако бъдат установени.

Това може да послужи като спирачка на относително малката, но бързо развиваща се индустрия в страната. Приходите от продажбите на най-продаваните енергийни и спортни напитки в Литва са скочили между 2011 и 2013 г. с 37 на сто до 20,6 милиона долара.

Говорител на комисаря по здравеопазването на ЕС заяви, че Еврокомисията не коментира закони, които се прилагат от отделните държави-членки.

Производителите определят решението "несправедливо третиране". Те посочват, че не продават напитките на деца, а продуктите им обикновено съдържат в себе си около половината от съдържанието на кофеин, което има в кафето на Starbucks. В допълнение компаниите се позовават на резултатите от изследвания, които показват, че децата приемат най-много кофеин чрез консумация на чай, сода или кафе.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:45 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още