Бензинова криза в Русия може да има през целия летен сезон, когато хората пътуват най-много, тъй като рафинериите нямат капацитета да попълнят отново оскъдните запаси, дори и след като новите твърде високи митнически тарифи свиха износа на гориво.
Търговците твърдят, че опашките на бензиностанциите ще стават по-дълги, а някои дори ще затворят завинаги, тъй като пазарът на едро, който снабдява мрежите от бензиностанции (независими от водещите производители на петрол и рафинерии в Русия), почти спря да функционира.
"Вътрешните доставки отново са привлекателни заради митото, но за съжаление то не може да върне бензина на пазара и да премахне огромния дефицит, натрупал се за два месеца", коментира търговец на петрол.
Недостигът на гориво идва до голяма степен от нареждането, което премиерът Владимир Путин даде през февруари на петролните компании - да сложат таван на цените на бензиностанциите.
Това бе стимул за рафинериите да изнасят продуктите в момент, когато цените на международните пазари се движеха рязко нагоре.
Много руски рафинерии освен това не бяха в състояние да покрият по-строгите стандарти за емисиите от 1 януари, което пък ги принуди да продават барели, неотговарящи на стандарта, на чуждестранните пазари.
Сезонните ремонти в рафинериите също изиграха роля.
Правителството на Путин отговори на кризата с доставките, вдигайки митата върху бензина от 1 май с 44 % до 408 долара за тон, за да задържи повече гориво на вътрешния пазар. След това Путин обвини петролните компании в тайно споразумение за
фиксиране на цените.
Само по-високите износни мита обаче не са достатъчни, за да решат кризата с горивата в Русия. Голяма част от изнасяния бензин е от нискокачествената степен Евро 2, която бе забранена от руския регулатор заради новите стандарти за емисиите.
По-вероятно е да бъде намерено решение с отмяна на по-строгите стандарти за емисиите.
Сезонът на отпуските
Дефицитът на бензиностанциите съвпада с началото на така наречения дача (от руски "вила" - бел. пр.) сезон, когато жителите на големите градове в Русия потеглят с колите си към своите селски къщи, където, особено семействата с ниски доходи, прекарват ваканциите си и отглеждат зеленчуци, за да пестят пари.
Цените на едро за тон бензин 92-РОН удариха 29 000 рубли (970 долара), превишавайки рекорда си от 27 000 рубли, поставен през 2008 година.
Малко вероятно е обаче високите цени да отслабят търсенето, свързано с дачата, което започва да нараства сериозно в началото на май.
Данни от последните години сочат, че през пиковите месеци от май до октомври руските шофьори изразходват 95% от произведения бензин.
Трудно е да бъде изчислен недостигът, но през първите три месеца на годината Русия изнесе 600 000 тона повече бензин, отколкото година по-рано, или общо около 2,1 милиона тона.
Производството бе почти непроменено на равнище 8,8 милиона тона. Ценовият контрол лиши рафинериите от възможности за печалба - някога едни от най-големите в света.
Водещата руска петролна компания Роснефт губила по 70 американски цента от всеки барел, който е преработвала през март - спад спрямо печалба от 5,10 долара през февруари.
Запасите намаляха до минимални равнища през последните няколко седмици, а рафинериите имат капацитета да осигурят бензин, който е достатъчен само за потреблението през лятото.
Това предвещава лошо продължение за останалата част от сезона, което пък навежда на мисълта, че е малък шансът рязко намалелите запаси да бъдат възстановени.
До края на миналата седмица рафинериите не предлагаха гориво на пазара, а някои дори не се посвениха да вдигнат цените си на едро на фона на спекулациите.
Един търговец заяви, че най-големите петролни компании в Русия търсят гориво на пазара, за да снабдяват собствените си мрежи за търговия на дребно.
"Маркетинговите подразделения на петролните компании като Роснефт, Лукойл и ТНК-БП търсят бензин от посредници", посочва друг търговец.
преди 13 години Чудничко какво ли са очаквали от Кремъл като фиксираха таван на цените на горивата?Иначе казано, Кремъл ЗАБРАНИХА НА РАФИНЕРИИТЕ ДА ПРОДАВАТ ГОРИВО НА ПО-ВИСОКА ЦЕНА, ДОРИ КОГАТО ХОРАТА СА СЪГЛАСНИ ДА Я ПЛАТЯТ! Както минималната работна заплата е всъщност ЗАБРАНА НА ХОРАТА ДА РАБОТЯТ ЗА ИСКАНАТА ОТ ТЯХ ЗАПЛАТА.Хора, запомнете, държавната регулация е вредна. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години На Русия ако не и стига бензина на кой тогава , Просто им хареса цената на която го продават в момента и сега се опитват да задържат цената.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар