IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Гърция възстановява безмитните си бензиностанции

Предвидени са редица мерки за контрол, които да сведат до минимум възможностите за злоупотреби

09:26 | 01.03.11 г. 1
Автор - снимка
Създател
Гърция възстановява безмитните си бензиностанции

Автор: Радостин Генов*

След четиригодишно прекъсване правителството на Гърция е стартирало процедура за възстановяване дейността на безмитните бензиностанции по граничните пунктове на страната с нечленки на ЕС - Албания, Македония и Турция. Процедурата по лицензиране трябва да приключи до края на април тази година. Дейността ще се извършва от дружеството „Безмитни магазини” АД, част от гръцкия холдинг „Folli Follie”.

Предвидените мерки за контрол, които ще сведат до минимум възможностите за злоупотреби, са: продажба само на дизелово гориво на превозни средстава с регистрация извън ЕС и на водачи с лични документи на страна извън ЕС, забранена е продажбата на гориво за леки автомобили за лично ползване, а повторно зареждане може да се извършва след 72 часа. Гръцкото правителство възнамерява да въведе електронен контрол на всички нива върху движението на горивата – от рафинерията до крайния потребител.

Правителството е стигнало до това решение като противодействие на турската ТИР експанзия, чийто транспорт се възползва от безмитните бензиностанции по турските граници. Експерти в Брюксел оценяват хода на гръцкото правителство като антикризисна мярка, целяща да стимулира използването на гръцките транспортни коридори и туризъм. Гърция се опитва да се наложи като основен играч в безмитната търговия на Балканите – тя се възползва отдавна и от директива 2003/96, която й дава възможност за зареждане на гориво в дюти фрий режим на фериботните й точки.

Гърция и Румъния са двете страни членки на ЕС на Балканите, които стимулират безмитната търговия не само като антикризисна мярка, но и като доказано икономическо противодействие на контрабандата. В други страни членки на ЕС този бизнес е застъпен дори във вътрешността на Общността в обособени и изключени извън фиска територии, които са в пресечна точка на туристическата им индустрия и са дефинирани в директива 2008/118. За разлика от кабинета Станишев, тези държави отказват всякакъв натиск за ограничаване на дейността им, изтъквайки факта, че всяко закриване на подобни обекти води не само до загуби за държавата, а и до покачване нивото на контрабандата.

В много от случаите подобен натиск върху политиците идва от неясни субекти, въртящи нерегламентиран бизнес около ГКПП, които имат интерес вместо дефиниран със закон бизнес като безмитната търговия - в тяхно отсъствие да се продават на пътникопотока алхимични горива и нискокачествен тютюн, предмет на контрабанда.
За разлика от южната ни съседка, закриването на българските безмитни магазини и бензиностанции по неевропейските ни граници даде ефект на разгръщаща се контрабанда с горива и цигари на обща стойност около 2 млрд. лв. годишно. Несъстоятелни са тезите, че това се дължало изключително на вдигането на акциза – от средата на 2008 г., когато бяха закрити безмитните обекти, до края на 2010 за горивата и началото на 2010 г. за цигарите, акцизът не е променян, безмитните обекти не са работели. В този период обаче редица политици и експерти посочват нива на контрабанда на цигари между 35-40%, а за горива – около 30%, т.е. 2-3 пъти по-високи в сравнение с периода, когато са работели безмитните обекти.

Възниква въпросът: На кого е пречел един уреден с европейски закон и поставен на 24-часов контрол бизнес? Имало ли е натиск върху кабинета Станишев, който в крайна сметка доведе до пренасочване на печалбите от тази дейност към Турция и нейната икономика и чиято граница с България е проблемна за ЕС по линия на Шенген?

Тогавашните управляващи не са разбрали принципа, прилаган в света или са били под некореспондиращ с икономическите интереси на България друг натиск, че безмитната търговия е икономически инструмент за противодействие на контрабандата и враг №1 на сивия сектор.

Това е така, защото безмитните обекти лишават контрабандистите от потенциални клиенти – транзитни или напускащи пътници, които вместо да купуват на изход контролирана 24 часа в онлайн режим качествена стока, на контролирани в зоната на ГКПП места и държавата да печели от тях данъци и осигуровки, работни места, износ и т. н., попадат в ръцете на сивия сектор на паркинги, мотели и други неконтролирани от закона места. Държавата обаче пие по една студена вода от контрабандистите по отношение на приходната част на бюджета. Тройната коалиция вместо да реши най-важния проблем - с корупцията в митниците и в граничната полиция, карго-контрабандата, тя си изми ръцете пред ЕК, оправдавайки безсилието си със закриване на безмитната търговия чрез кампания по дискредитирането й в обществото и пред ЕК. А тези, които създаваха проблеми в зоната на ГКПП, продължават да правят това и днес - видно от докладите за Шенген. Правителството на тройната коалиция се оправдаваше уж с искане на ЕК, а от своя страна ЕК днес твърди, че никога не е искала затваряне на безмитните обекти ?!...

Митовете за нерегламентирана търговия през безмитните обекти целяха отвличане вниманието на обществеността от безсилието на тройната коалиция да се справи с проблем номер 1 – карго-контрабандата и политическия чадър над нея. Те намериха подходяща почва за демонизиране на този бизнес в справедливото искане на обществото ни за прозрачност в зоната на ГКПП, липса на информираност в обществото относно мерките за 24-часов контрол върху безмитните обекти. А защо не и в типични черти от манталитета на българина. Пробивите идват не от безмитните обекти, а от отделни служебни лица в зоните на ГКПП и маршрутираните от тях куфарни търговци, върху които безмитните обекти нямат права на контрол. И ако това е малкият проблем - какво прави държавата, за да спре организираната карго-контрабанда?

И всичко това на фона на решението на евроомбудсмана Никифорос Диамандурос, че ЕК е използвала подвеждаща, изопачаваща информация при своите оценки за българската безмитна търговия. Вместо държавата да печели над 100 млн. лева от безмитната търговия под формата на данъци и ефективни обезпечения на държавните вземания, 4 млн. за банкова система като такси, 16 млн. за поддръжка на ГКПП като примерно 4% данък върху оборота - всичко това отива в Турция. Тогава възниква въпросът: Защо България е вечно губеща?

* Радостин Генов е председател на Асоциацията за безмитна и тревъл ритейл търговия

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:24 | 19.08.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 0 rate down comment 1
AtanasSertov
преди 13 години
Щото сме си лузъри, били и ще бъдем.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още