Централна и Източна Европа (ЦИЕ) печели пазарен дял в производството на автомобили в кризата. Въпреки тежките месеци за сектора и всеобщото намаляване на производствените обеми регионът на ЦИЕ продължава да е атрактивен за големите компании, които преместват мощностите си на изток. Това са изводите в последния секторен анализ на УниКредит Груп за автомобилостроенето.
В края на миналата година делът на произведените в ЦИЕ автомобили от общоевропейското производство, достига 24%, сочат данните на финансовата институция. През последното десетилетие делът на произведените коли в региона от общата европейска продукция скочи от 9% през 1999 г. до 22,4% през 2008 г.
Увеличението на дела на развиващите се пазари е продължило и през миналата година под формата на по-малко намаление на производството в ЦИЕ в сравнение със спада в останалите европейски страни.
„За икономиката на ЦИЕ автомобилостроенето е един от най-важните сектори. Регионът пострада тежко от намаляването с 12% на годишна база на производството на автомобили през 2009, което се равнява на около половин милион автомобила по-малко”, се посочва в анализа. Въпреки това ЦИЕ се справя по-добре от западните си съседи, където спадът в производството на коли е близо 20% през 2009 спрямо 2008 г.
Посочват се няколко причини за нарастването на дела на ЦИЕ в сектора:
- Оптимизация на производствените процеси от страна на големите производители, които предпочитат изтока, заради по-ниската цена на труда и по-новите, съответно по-модерни и ефективни заводи. В момента, по отношение на цената на труда, Източна Европа е дори по-конкурентна, отколкото преди кризата;
- Всички компании от топ 10 на производителите на автомобили, които заедно имат над 80% пазарен дял на глобално ниво, вече имат нови заводи в ЦИЕ;
- В ЦИЕ е концентрирано производството на по-малки модели автомобили, които изискват повече труд, но пък са по-предпочитани от потребителите, особено в кризата.
- Изключение от тази тенденция правят единствено Русия и Украйна, при които намалението на произведените автомобили е още по-осезаемо заради по-неефективните им сектори.
Конкретни скорошни примери за пренасяне на производствени мощности към ЦИЕ:
- Полският завод на „Фиат” работеше на пълни обороти в месеците на кризата благодарение на успеха на „Панда”. Италианската компания настъпва смело към Сърбия, където основа джойнт венчър с правителството, придобивайки завода на „Застава”;
- Мерцедес инвестира 800 млн. евро в нов завод в Унгария, където през 2011-2012 ще бъдат наети 2 500 служители;
- Фолксваген ще построи нова линия за производство на малки семейни автомобили в Словакия през следващата година. Това ще създаде 1500 нови работни места;
- Bosch затваря завода си за акумулатори в Уелс през лятото на 2011, уволнявайки 900 души, и мести производството в Турция;
- Тойота измества производството на новата Корола в Турция през 2012 г.;
- Рено избра завода си в Бурса като основен за производството на Клио въпреки натиска от страна на френското правителство.
преди 14 години до [1] - от тези 800 млн една малка част са за бетон и арматура за сградата на завода, много малка част. останоло е за машини, технология и тн, което се прави (внася от) западна европа. и все пак чети - инвестиция от 800 млн, и 2500 наети, вкл чистачките и охраната. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Естествено, че ще дойдат навсякъде в ЦИЕ, освен в България. Добре щеше да се отрази да налеят тук 800 млн евро, вместо в Унгария, но за съжаление неграмотният, глупав и мързелив български народ е толкова неконкурентноспособен, че просто да се чуди човек как не е избухнала революция все още... отговор Сигнализирай за неуместен коментар