IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

В ЦИЕ вече е концентрирана една четвърт от производството на коли в Европа

Въпреки всеобщото намаляване на производствените обеми в Европа регионът на ЦИЕ продължава да е атрактивен за големите компании

14:47 | 03.06.10 г. 2
Автор - снимка
Създател
В ЦИЕ вече е концентрирана една четвърт от производството на коли в Европа

Централна и Източна Европа (ЦИЕ) печели пазарен дял в производството на автомобили в кризата. Въпреки тежките месеци за сектора и всеобщото намаляване на производствените обеми регионът на ЦИЕ продължава да е атрактивен за големите компании, които преместват мощностите си на изток. Това са изводите в последния секторен анализ на УниКредит Груп за автомобилостроенето.

В края на миналата година делът на произведените в ЦИЕ автомобили от общоевропейското производство, достига 24%, сочат данните на финансовата институция. През последното десетилетие делът на произведените коли в региона от общата европейска продукция скочи от 9% през 1999 г. до 22,4% през 2008 г.

Увеличението на дела на развиващите се пазари е продължило и през миналата година под формата на по-малко намаление на производството в ЦИЕ в сравнение със спада в останалите европейски страни.

„За икономиката на ЦИЕ автомобилостроенето е един от най-важните сектори. Регионът пострада тежко от намаляването с 12% на годишна база на производството на автомобили през 2009, което се равнява на около половин милион автомобила по-малко”, се посочва в анализа. Въпреки това ЦИЕ се справя по-добре от западните си съседи, където спадът в производството на коли е близо 20% през 2009 спрямо 2008 г.

Посочват се няколко причини за нарастването на дела на ЦИЕ в сектора:

- Оптимизация на производствените процеси от страна на големите производители, които предпочитат изтока, заради по-ниската цена на труда и по-новите, съответно по-модерни и ефективни заводи. В момента, по отношение на цената на труда, Източна Европа е дори по-конкурентна, отколкото преди кризата;

- Всички компании от топ 10 на производителите на автомобили, които заедно имат над 80% пазарен дял на глобално ниво, вече имат нови заводи в ЦИЕ;

- В ЦИЕ е концентрирано производството на по-малки модели автомобили, които изискват повече труд, но пък са по-предпочитани от потребителите, особено в кризата.

- Изключение от тази тенденция правят единствено Русия и Украйна, при които намалението на произведените автомобили е още по-осезаемо заради по-неефективните им сектори.

Конкретни скорошни примери за пренасяне на производствени мощности към ЦИЕ:

- Полският завод на „Фиат” работеше на пълни обороти в месеците на кризата благодарение на успеха на „Панда”. Италианската компания настъпва смело към Сърбия, където основа джойнт венчър с правителството, придобивайки завода на „Застава”;

- Мерцедес инвестира 800 млн. евро в нов завод в Унгария, където през 2011-2012 ще бъдат наети 2 500 служители;

- Фолксваген ще построи нова линия за производство на малки семейни автомобили в Словакия през следващата година. Това ще създаде 1500 нови работни места;

- Bosch затваря завода си за акумулатори в Уелс през лятото на 2011, уволнявайки 900 души, и мести производството в Турция;

- Тойота измества производството на новата Корола в Турция през 2012 г.;

- Рено избра завода си в Бурса като основен за производството на Клио въпреки натиска от страна на френското правителство.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:04 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

2
rate up comment 0 rate down comment 0
mehudi
преди 14 години
до [1] - от тези 800 млн една малка част са за бетон и арматура за сградата на завода, много малка част. останоло е за машини, технология и тн, което се прави (внася от) западна европа. и все пак чети - инвестиция от 800 млн, и 2500 наети, вкл чистачките и охраната.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 1 rate down comment 0
ZawHeR
преди 14 години
Естествено, че ще дойдат навсякъде в ЦИЕ, освен в България. Добре щеше да се отрази да налеят тук 800 млн евро, вместо в Унгария, но за съжаление неграмотният, глупав и мързелив български народ е толкова неконкурентноспособен, че просто да се чуди човек как не е избухнала революция все още...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още