Поне за момента идеята за първично публично предлагане (IPO) на оператора на автобуси за дълги разстояния Flixmobility не е на дневен ред. Това обяви самият основател и главен изпълнителен директор Андре Швемлайн, цитиран от DPA.
„Естественият дом на една компания в някакъв момент е фондовата борса", признава Швамлейн пред мюнхенската организация Wirtschaftspresse. В момента обаче компанията му е била заета с преодоляването на последиците от пандемията.
„Подобно първично публично предлагане е свързано с много усилия. Напълно сме фокусирани върху бизнеса си", казва 40-годишният мениджър. Следователно в момента IPO, за което се спекулира от години, не е тема за компанията. „Ние не сме подложени на натиск. В средносрочен план ще бъдем готови за борсата“, по яснява германецът.
Тримата основатели на компанията около Швемлайн притежават малко под една четвърт от акциите на компанията, която е основана през 2011 г. и е представена в 40 държави. Наскоро към пазарите бяха добавени Бразилия и Канада. А през миналата година Flixmobility пое традиционните, но губещи линии на Greyhound в САЩ.
Flixmobility, основана през 2012 г., е холдинговата компания за двете марки Flixbus и Flixtrain. Компанията е собственост на множество инвеститори, включително General Atlantic и Permira. Според последна информация тримата основатели Швемлайн, Йохен Енгерт и Даниел Краус все още държат малко над 25 процента от акциите.
Основният бизнес не са пътуванията с автобуси и влакове. Ръководството оставя това на партньори, които поддържат и автопарка. Швемлайн и неговият екип гледат на себе си повече като на доставчици на технологии и платформи, чрез които например се правят резервациите.
„Финансирани сме добре", казва Швемлайн. „Никога не съм създавал компанията с идеята да я продавам“. А и Flixmobility не се нуждаела от свеж капитал. През 2020 и 2021 г. броят на пътниците, пътуващи с Flixbus или Flixtrain, е намалял приблизително наполовина. През 2019 г. той е бил около 60 милиона.
„В продължение на две години преминахме през трудни уроци“, признава мениджърът, имайки предвид пандемията. В крайна сметка компанията е на загуба, казва основателят ѝ. Швемлайн не пожела да даде точна прогноза за 2022 г. „Надявам се, че ще се върнем към същите мащаби като преди пандемията“.
От Великден насам търсенето отново се повишава и по повечето маршрути се е върнало на равнището отпреди коронавирусната криза. Но сега билетът за 9 евро в Германия, който е валиден за три месеца до края на август, затруднява живота на Flixbus. „Това се отразява на по-кратките маршрути", казва Швамлайн. „Ние просто печелим парите си през лятото“. Той смята, че федералното правителство е допуснало проблемът да излезе извън контрол. „Ваучер за на практика безплатно пътуване през лятото - това всъщност не бе предвидено от бранша“, казва той.
От друга страна, Flixbus предпочита да се възползва от високите цени на дизела. Ефектът е по-голям от страна на търсенето, отколкото от страна на разходите, обяснява основателят на компанията. Много клиенти се преориентират от автомобили към автобуси за дълги разстояния - особено в САЩ, където цените на горивата се повишиха още повече. Горивото съставлява около 25% от разходите на 500-600 автобусни превозвачи, които обслужват зелените автобуси Flixbus от името на Flixmobility. Компанията ще се опита да компенсира увеличението на разходите чрез по-добро използване на капацитета, а не чрез по-скъпи билети, каза Швемлайн. „Цените са малко по-високи от тези през 2019 г. Ако утре увеличим цените с 20%, това няма да се получи“, признава той.
Flixbus стъпи в България през 2018 г. с ежедневни връзки от София до центрове като Будапеща, Виена и Букурещ. По-късно предложенията бяха разширени, а през това лято стана ясно, че FlixMobility ще се фокусира върху София като нова локация с местни таланти. Софийският хъб ще отговаря основно за маркетинговите и технологичните дейности, но също така ще бъде домакин на FMX и счетоводни екипи. Хъбът се намира в едно от най-новите coworking пространства в София - This Way, разположено в един от бизнес районите в града.