Министрите на околната среда на 27-те държави членки на Европейския съюз (ЕС) одобриха плана за прекратяване на продажбата на превозни средства с двигатели с вътрешно горене до 2035 г. в Европа, съобщава Euractiv. По този начин блокът си разчисти пътя за намаляване на емисиите на въглероден диоксид до нула с хоризонт до 2050 г.
От 2035 г. новите превозни средства, които ще се продават на пазара в ЕС, трябва да са изцяло въглеродно неутрални. Междинната цел за 55% спад на въглеродните емисии при леките коли и 50% понижение при микробусите до 2030 г. също беше договорена, става ясно от съобщение на Съвета на ЕС, публикувано след преговори, продължили през нощта в четвъртък.
За първи път тези предложения бяха представени през юни 2021 г. от Европейската комисия (ЕК). Решението на министрите на околната среда означава, че продажбите на нови бензинови и дизелови коли ще бъдат забранени в ЕС от 2035 г.
Мярката има за цел да подпомогне постигането на климатичните цели на континента, включително водещата - въглероден неутралитет до 2050 г.
В края на миналата седмица Италия, Португалия, Словакия, България и Румъния настояваха за отлагане на целта за 2035 г. до 2040 г. Все пак страните подкрепиха компромис, предложен от Германия, най-големия автомобилен пазар в ЕС, който запазва целта за 2035 г. и иска от Брюксел да се преразгледа през 2026 г. въпросът дали хибридните превозни средства или безвъглеродните горива могат да бъдат включени към целите.
Поправката Ferrari
По време на срещата в Люксембург министрите на околната среда одобриха и петгодишно удължаване на освобождаването от задължения за редуциране на въглеродните емисии, предоставено на така наречените „нишови“ автопроизводители - или тези, произвеждащи по-малко от 10 хил. превозни средства годишно - до края на 2035 г.
Клаузата, понякога наричана „поправката Ferrari“, ще бъде от полза по-специално за луксозните марки.
Тези мерки сега трябва да бъдат приети и от Европейския парламент.
„Това е голямо предизвикателство за нашата автомобилна индустрия“, призна френският министър на екологичния преход Агнес Пание-Рунаше, която беше домакин на срещата във вторник.
Но тя каза, че това е „необходимост“ в лицето на конкуренцията от Китай и САЩ, които залагат силно на електрическите превозни средства, разглеждани като бъдещето на индустрията.
Миналия месец Европейският парламент също одобри предложената от ЕС забрана за продажба на нови бензинови и дизелови коли от 2035 г. Споразумението, постигнато между държавите членки на ЕС в сряда, означава, че предложението вече може да бъде финализирано бързо през следващите месеци.