От 24 февруари в Украйна се води пълномащабна война, а често битките са ожесточени около обекти на железопътната инфраструктура в страната, пише The Wall Street Journal. Един от последните превзети градове - Лиман, е регионален жп център, съседният Попасна - също има важно значение за жп транспорта в региона, а в Северодонецк има голяма жп гара, която е от значение за товарните превози.
Това съсредоточаване не е случайно - руските военни разчитат много на жп инфраструктурата, за да могат да превозват военни и техника на територията на Украйна. За много анализатори руската армия не успя да изпълни задачата си да превземе столицата Киев през февруари именно, защото не може да вземе контрола върху жп линии и гари.
Сега целите на руснаците се промениха и те се опитват да превземат колкото е възможно повече територия, коментират военни анализатори пред WSJ.
Донбас има най-добре развитата жп инфраструктура в Украйна. Тя започва своето развитие още от индустриалната революция в страната през 19 век, свързвайки мините, производствата и пристанищата, както и земеделските стопанства. През този период влаковете са водещи при преноса на селскостопанската продукция в Европа.
Придвижването на военната техника е предизвикателство както за Русия, така и за Украйна, защото пътищата и в дветe държави трудно биха издържали натоварването от преминаването на военна техника. Железопътната инфраструктура е много по-ефективен метод за превоза на военни и техника, както и за поддържането на доставките.
Макар и да разчитат на релсите, украинските военни ги разрушават без колебание, когато се налага да спрат настъплението на руската армия. Още в първите седмици на войната са унищожени всички транспортни връзки с Русия. През април беше разрушена и жп инфраструктура край руския град Белгород, който е на границата с Украйна. Местните власти нарекоха този акт "саботаж" на украинците, припомня още WSJ. Сега, с ожесточаването на боевете около Северодонецк, украинските военни разрушиха важни части на жп инфраструктурата, включително и мостове, за да спрат настъплението на Русия.
Руските военни също разрушават жп линии, които не са стратегически за придвижването им - например инфраструктура, която е важна за доставките на Киев, или използвана за евакуация на граждани и т.н. Американското издание сочи за пример няколко атаки на жп гари, включително и в Краматорск в началото на април. При нея загинаха 52-ма души.
Жп линиите може и да помагат за бързото придвижване, но в същото време те съвсем не са безопасни. В Донбас те преминават през стотици километри открити площи и над реки, което ги прави уязвими за атаки.
Железопътната инфраструктура играе важна роля за развитието на военните действия за първи път през Австро-Пруската война през 1866 година. Благодарение на нея германците се справят по-бързо с мобилизиране на състава, отколкото австрийците. Влаковете са от съществено значение и през двете световни войни. След Втората световна война тяхното значение се запазва в СССР, а след това и в Русия, заради големите разстояния, които трябва да бъдат покривани.
За руснаците в момента железопътната инфраструктура е важна не само за военните, а и за осигуряване на доставки за гражданите в окупираните територии. Русия трябва да осигури основен стандарт за живот на хората, за да могат да ги поставят под контрол, смятат още анализаторите.


КЗП осъществява изключително засилен контрол в защита на потребителите заради еврото
Трудният въпрос какво е необходимо, за да прекрати Путин военните действия в Украйна
Варна е областта с най-много социални предприятия в страната
Какво ще бъде времето във вторник?
Шести ден Румъния протестира
Дебатът на пазара на облигации за курса на Фед през 2026 г. набира скорост
Руският петрол се продава с "най-голяма" отстъпка в Китай след санкциите
ЕС: Китай започва издаване на общи лицензи за редкоземни елементи
Warner Bros. е гръмкият финал на сделки за $4,5 трилиона
Компанията зад Roomba обяви фалит и ще бъде свалена от борсата
Кой печели и кой губи на българския пазар през 2025
Шофьорка обърка педалите и скочи в пълен с хора басейн
Jeep Wrangler получи специална версия
Как Tesla печели невидимата война срещу шума
Пет коли, в които да инвестирате догодина
Представител на САЩ: Обсъжданото споразумение за Украйна предвижда гаранции за сигурност
Шофиране през зимата - съвети при лед и сняг
Героят от Бонди, който изтръгна оръжието на нападателя: Бих го направил пак ВИДЕО
Русия определи пънк групата "Пуси райът" за екстремистка организация
МОСВ следи качеството на морските води край Ахтопол
преди 3 години Като намесваш Костя и т.н. , едва ли има смисъл да ти отговарям, но все пак: Война е, естествено че от обстрела и на двете страни следват разрушения и жертви - неизбежно е. Но едната страна поне показва загриженост, за ралика от другата и се старае да минимизира щетите. Ако руснаците воюваха на чужда територия и бяха вдигнали стратигическите бомбадировачи, вече да бяха на полската гранница - но определено не искат по тоя начин. А колкото до населението - отговори си сам, защо след 3 месеца цивилното население не се е евакуирало от районите на съприкосновение, а чака руската армия. Отделно ако си направиш труда да изгледаш репортажи от превзетите територии и чуеш коментарите на цивилните, ще откриеш съвсем различна реалност. Но както и да е - за теб е ясно, че има само една гледна точка - "официалната" . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Така е. В Украйна само украинците унищожават инфраструктура и убиват цивилни. Руснаците са там да ги спасяват. Само не се разбира защо като напредва ордата, цивилното население се изнася с отново на територията контролната от украинците. Ако може да питате Костя Копейкин какво да отговаряте? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Сигурен съм, че отдавнашната регистрация в тоя *** .. Е признак за величие ... ???? Офертата отпада ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Два копейнишки тpoла се напъват, единия регистриран оняден. :))) така, такя, копейчиците лесно не идват. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Като я гледам мucupкaтa .. Едва ли разбира нещо от това, което е нахвърлила набързо .. Това "тягов състав", "подстанции", "инфраструктура", "трансформатори" и прочие .. И минава през оная работа ... Както всичко друго ... Важното е да хване 20 лева за статия ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Като се пише статия по дадена тема се изисква поне елементарна подготовка, а не повтаряне на откровенна дезинформация. Първо Краматорск беше обстрелян с украинска точка У и не самата гара, а стълпотворението от хара пред нея - по самата гра почти няма щети. Самата украинска пропаганда спря да споменава Краматорск след като се доказа тяхното участие със серийни номера на ракетата и т.н. На второ място - руснаците обстрелват елктрическите тягови подстанции на жп инфраструктурата, т.е. спират движението на влакове без да разрушават инфраструкурата - украйна изчерпва резервните трансформатори за подстанциите, а и има ограничено количество дизелови локомотиви. Единственното вярно в статията, че от украиска страна наистина унищожават мостове и и друга транспортна инфраструктура с цел да забават настъпление а и от друга страна говори, че режима дефакто отписва тези територии и не смята да се връща някога там. отговор Сигнализирай за неуместен коментар