Компанията за морски превози Maersk, често възприемана като показател за световната търговия, предупреди във вторник, че пазарът с контейнери може да се нормализира през втората половина на годината. Освен това тя повиши годишните си насоки в резултат на по-високите такси за превоз на контейнери, съобщава Ройтерс.
Индустрията за превози бележи рекордни печалби през последните тримесечия, след като ръстът при потребителското търсене, проблемите по американските и китайските пристанища заради пандемията и напоследък затварянето на въздушното пространство заради инвазията на Русия в Украйна доведоха до увеличаване на таксите за превоз.
Прогнозата на Maersk – една от най-големите компании за превоз на контейнери в света с пазарен дял от около 17%, според доставчика на данни Alphaliner, вероятно ще се възприеме като отрицателен сигнал за световната икономика.
Maersk заяви в актуализация на търговските данни във вторник, че обемът на контейнерите е намалял със 7% между януари и март на годишна база. Компанията сега очаква ръстът на световното търсене на контейнери да се забави тази година до между -1% и 1% спрямо предишните очаквания за ръст от 2-4%.
Швейцарската логистична група Kuehne & Nagel във вторник също отчет спад на обема през първите три месеца на годината.
Maersk коригира насоките си за годината нагоре. Сега компанията очаква печалбата преди лихвите, данъците, обезценяването и амортизацията (EBITDA) да бъде около 30 млрд. долара спрямо 24 млрд. долара в предишната прогноза и 28,7 млрд. долара очаквания на анализатори в анкета, събрана от компанията.
Насоките се базират на „допускането за нормализиране на морските доставки в началото на второто полугодие на 2022 г.“, каза тя.
Акциите на Maersk се търгуваха с 8,3% по-високо при отварянето на пазара. Те са загубили около една пета от стойността си от историческия си рекорд през януари.
„Все още очаквам инвеститорите да са внимателни заради риска от рецесия в САЩ през 2023 г.“, казва анализаторът на Nordnet Пер Хансен.
Maersk отчете приходи за първите три месеца на годината от 19,3 млрд. долара и основна EBITDA от 9,2 млрд. долара, което е над очакванията на анализаторите за съответно 19,0 млрд. долара и 8,4 млрд. долара.
Резултатите се дължат на по-високите такси за превоз на контейнери, които са се увеличили средно със 71% през първото тримесечие на годишна база, заяви компанията.
„Силният резултат се дължи на продължаването на изключителната пазарна ситуация с морските доставки“, казва Maersk в изявлението.
Компанията трябва да представи пълните си резултати за тримесечието на 4 май.