Връщането на промишленото производство в Европа, т. нар. „решоринг“ или „оншоринг“, е разумна, дори жизненоважна бизнес стратегия. В предишните две десетилетия промишлените производители преместваха производството на всичко – от коли до козметика, главно на изток, към Китай, в опит да намалят разходите за труд и да защитят маржовете. Проблемите с веригите за доставка заради геополитическите развития и COVID-19 сега налагат преосмисляне, пише Bloomberg.
Някои развития в последно време помагат. Карло Алтомонте, преподавател по икономика на европейската интеграция в университета „Бокони“ в Милано, твърди, че скоростта в последно време на европейската интеграция подкрепя „регионализирането“ на веригите за доставка. Но решорингът все пак е сложен и ще изисква труден избор както от компаниите, така и от правителствата.
Да вземем например затрудненията на Дарданио Манули, президент и главен изпълнителен директор на италианската международна компания Manuli Rubber Industries, която произвежда хидравлично оборудване. Той е смятал, че вече е върнал веригата си за доставки от Китай, след като намерил доставчици за стомана и тел в Европа, конкретно в Германия, Великобритания и Люксембург. След това започва нашествието на Владимир Путин и Манули открива, че новите му доставчици внасяли чугуна си от Украйна, конкретно от завод в Мариупол. „Мислехме, че вече сме пренесли веригите за доставка у дома, но Европа се оказа най-слабото звено“, отбелязва Манули.
Данните показват, че мащабен решоринг все още е труден за постигане. Има и някои данни за това. Базираната в Дюселдорф компания за търговия на дребно C&A Group открива нов текстилен завод в Германия, който ще произвежда 400 хил. чифта дънки на година. Шведският автомобилен производител Volvo Car обяви планове за построи трети завод в Европа през 2025 г. По-малки компании също предприемат действия.
Производителят на играчки Maia & Borges, базиран в Северна Португалия, е напът да постигне приходи от 12 млн. евро през 2022 г. спрямо 1,5 млн. евро през 2019 г., след като спечелил редица поръчки от Европа и САЩ, когато азиатските вериги за доставка били нарушени в първите месеци на пандемията. Патриция Мая, главен изпълнителен директор на компания, казва, че семейната фирма ще произведе 10 млн. играчки тази година и строи трети завод, за да се справи с търсенето, което се очаква да достигне 40 млн. до 2024 г. „От бизнес гледна точка имаме две добри години“, казва тя.
Има значителни предизвикателства. Нужни са инженери за високотехнологичните фабрики, а фармацевтичната индустрия в Европа има отдавнашен проблем с изтичане на мозъци към САЩ. Дори производители на луксозни стоки не успяват да намерят достатъчно опитни служители, за да произвеждат стоките им. Френската група LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton обеща да наеме 2000 млади хора, особено в Италия, за да поддържа производствените познания.
За да се усети промяна, решорингът се нуждае от по-силен стремеж и осезаема подкрепа от ЕС и правителствата на страните членки. Някои стимули са само индиректно от полза за решоринга, като изпълнението на ESG цели. Една от най-големите индустриални компании в Европа изпита затруднения с веригите за доставка миналата година. Част от стимула за ришоринг бил натискът от инвеститорите да имат „по-зелени“ вериги за доставка и намалени Scope 3 емисии (емисии, генерирани индиректно от дейностите на компанията).
„Доближаването на доставчиците до заводите ни означава да ограничим въглеродните емисии“, казва директорът на международните вериги за доставка на компанията, пожелал да остане анонимен, тъй като разговорите все още не са публични.
Пари от поспандемичния план на ЕС NextGeneration на стойност 750 млрд. евро са налични за компаниите за проекти със зелен или дигитален акцент. Maia & Borges кандидатствала за финансиране, отчасти защото използва роботика за производство на продукти.
Тези фондове имат своя ефект, като стимулираха инвестициите в европейската индустрия на полупроводниците и производството на едноклетъчни батерии. Около 24 гигафабрики за батерии са обявени в Европа с годишен производствен капацитет за оборудването на 9 млн. електромобила на година, казва Ерик Нилсен, главен икономически съветник в UniCredit.
Стратегически това прескача проблеми със снабдяването и политически проблеми с Китай, двигател за електромобили и батерии, както и осигурява по-малък въглероден отпечатък. Франк Пиш, преподавател по микроикономика в Техническия университет в Дармщад, твърди в неотдавнашен анализ, че несигурността ще направи локализираното производство „тъкмо навреме“ по-привлекателно.
Но връщането на веригите за доставка в Европа създават и нови проблеми. На два часа с кола от Порто се намира Траш-ош-Монтеш в област Барозо, планинска област в удивителна красота в Португалия. Там Savannah Resources планира да установи най-голямата литиева мина в Европа.
Тя е част от по-голям план за създаване на европейска верига за доставки на литий, която включва също рафинерия, управлявана от португалската енергийна компания Galp Energia и шведския производител на батерии за електромобили Northvolt. Екологични групи твърдят, че мините унищожават природата и общността. Проектът е кандидатствал за финансиране от NextGeneration.
Някои малки компании просто вдигат ръце. На въпрос какво планира да прави сега, когато войната в Украйна нарушава веригата му за доставка, главният изпълнителен директор на Manuli Rubber казва: „Отиваме в Индия“.