Nestle, PepsiCo и Mondelez, три от най-големите производители на пакетирани храни в света по пазарна капитализация, не разкриват кои от марките им още се продават в Русия или какво смятат, че е продукт от съществено значение.
В петицията си служителите на Mondelez „категорично се противопоставят“ на решението на компанията да остане в Русия, сочат снимки на публикации във вътрешната социална мрежа на компанията, споделени с Ройтерс от един от работниците. Той е отказал да бъде назован, защото няма право да говори пред медии.
„Всяка руска рубла, платена към държавния бюджет под формата на данъци и заплати, помага на агресора да поддържа армията си и да убива още повече хора в Украйна, сред които има деца, жени и възрастни хора“, гласи петицията на служителите.
Русия нарича действията си в Украйна „специална операция“, която по думите ѝ не цели окупиране на територия. Освен това Русия казва, че не се прицелва към цивилни.
Президентът на Mondelez за Европа Винсенс Грубер е отговорил на публикацията, казвайки, че „нашата култура (в Mondelez) включва всички, които споделят нашите ценности и призовават за мир“, показват кадрите. „Заставаме зад нашите колеги, а не зад решенията на техните правителства/държави“.
„Оценяваме, че нашите служители говорят открито и споделят това във връзка с тази сърцераздирателна и безчувствена война“, посочва в изявлението си базираната в Чикаго Mondelez. „Чухме редица различни мнения от колеги по света, а нашите лидери водят активен диалог с екипите си, докато управляваме ежедневните операции“.
Отвъд това, че са показали 19 публикации във вътрешните системи за комуникация на компаниите, един от служителите на PepsiCo, двама в Mondelez и трима в Nestle отделно са казали на Ройтерс, че им се иска работниците да покажат по-ясно, че са против това, което Русия прави.
„Нашите баби и дядовци са ни разказвали ужасни истории“ за действията на Русия в Полша по време на Втората световна война, коментира Патрисия Стас, 40-годишен мениджър в Pepsi във Варшава. „Виждам същото нещо да се повтаря в Украйна и е изключително депресиращо“.
Стас коментира пред Ройтерс, че напуска работата си по причини, независими от войната, но твърди, че продължаващият бизнес на Pepsi в Русия ѝ показва, че е взела правилното решение.