Франция, която в момента е председател на Съвета на ЕС, се надява да постигне възможно най-голям напредък по отношение на регулирането на индустрията на батериите през следващите месеци, съобщава Euractiv.
Регламентът за батериите може да бъде приет през 2022 г., изтъкват френски представители.
Засега нещата изглежда вървят в правилната посока, особено за Европейския парламент, който планира регламентът да влезе в сила на 1 януари 2027 г., шест месеца по-рано от първоначално предвиденото, според френският евродепутат Паскал Канфин.
Членовете на комисията по околна среда (ENVI) към Европейския парламент приеха на 9 февруари текста относно регламента за батериите, който до голяма степен е в съответствие с първоначалното предложение на Европейската комисия (ЕК), но призовава за по-строги изисквания към определени цели.
„За първи път в европейското законодателство регламентът за батериите установява цялостна рамка от правила, регулиращи целия жизнен цикъл на продукта, от проектирането до края на неговия експлоатационен живот“, коментира Симона Бонафе, докладчик по предложението в Парламента.
В своя доклад евродепутатите призовават за 70% увеличение на събирането на отпадъци от преносими батерии до 2025 г. вместо предишната цел от 65%, предложена от ЕК. Тази цел е увеличена на 80% до 2030 г., като отново изпреварва предвидените от Брюксел 70 на сто.
Що се отнася до минималните нива на събиране на батерии при леките автомобили, евродепутатите искат целта да бъде 75% до 2025 г. и 85% до 2030 г.
Очаква се докладът на ENVI да бъде приет по време на сесия на парламента през март. След това ще започнат преговори между представители на страните членки на ЕС.
Френски приоритет
Целта, представена за първи път в предложението, е да се установят стандарти „за да се гарантира, че на пазара на ЕС се пускат само най-екологичните, ефективни и безопасни батерии“, както посочва Марош Шефчович, заместник-председател на ЕК.
Еврокомисарят по въпросите за вътрешния пазар Тиери Брьотон заяви от своя страна, че „с правилните инвестиции и стимули – включително днешното предложение за нова регулаторна рамка – ще можем да развием цялата верига на стойност на батериите в ЕС, от суровини и химикали до рециклиране и електромобилност“ .
Франция възнамерява да ускори процеса.
Френският министър на екологичния преход Барбара Помпили представи четирите си приоритета за френското председателство на Съвета на ЕС пред комисията ENVI на 26 януари. Насърчаването на кръговата икономика беше едно от тях.
Като „символ на нашата бъдеща екологична, икономическа и технологична мощ“, Регламентът за батериите трябва да предостави на Европа стандарти за производство на батерии, от проектирането им до края на техния жизнен цикъл, но също така и да засили изискванията за събиране и рециклиране.
Представителите индустрията за батерии също искат бързо реализиране на регламентите.
„Веригата на стойност на батериите трябва незабавно да интегрира необходимостта от местно производство“, изтъква Беноа Леменян, съосновател на Verkor, френски производител на батерии.
„Фабрика Европа“
Говорейки на 13 януари по темата „по-силна индустрия за по-автономна Европа“, Бретон представи „проста и прагматична“ пътна карта за европейската индустрия.
Той каза, че иска „„фабрика“ Европа, която произвежда на собствена територия, не само за собствените си нужди, но и с фокус върху световните пазари“. Бретон говори за една Европа, „която осигурява всичките си вериги на доставка, за да не бъде оставена на милостта на т.нар. „геополитика на веригите на стойност“.
През 2019 и 2020 г. в тази област бяха инвестирани общо 120 милиарда евро публични и частни средства, обхващащи 70 големи проекта за батерии, включително повече от 20 гигафабрики, чиито планове за изграждане бяха обявени, каза Бретон през януари.
Суровини
За да бъде независима новата индустрия и за да предлага екологично чисти батерии, Европа трябва да инвестира в минерали – суровини, необходими за производството на батерии.
Освен че ще трябва да бъда обособени нови мини на територията на ЕС, ще трябва да се приеме законодателство, за да се гарантира, че тези мини работят по начин, който щади околната среда и зачита правата на човека.
Според доклад, представен на френското правителство на 10 януари, Европа няма да може да произвежда повече от 30% от нуждите си от стратегически минерали – литий, кобалт, никел – за електрически батерии през 2030 г. Следователно предизвикателството е да се регулира по-добре и самият внос.
В скорошно интервю за вестник Les Echos Помпили обяви, че Франция скоро ще разреши добива на литий на своя територия. „Трябва да бъдем отговорни и да започнем да гледаме откъде идват всички материали, които се използват в ежедневните ни продукти. Това не се случва с магия“, изтъква тя.
Франция може да вдъхнови ЕК да включи раздел за мините в своето предложение за регулиране на батериите и да засили стремежа си към стратегическа автономия на Европа, за която френският министър на икономиката Брюно льо Мер заяви, че Париж е поставил „в сърцето“ на своето председателство на Съвета на ЕС.