IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Европарламентът прие противоречивата директива "Евровинетка"

С новите правила като цяло се слага край на таксите, базирани на време, за сметка на тези на изминато разстояние

10:50 | 18.02.22 г.
<p>
	<em>Снимка: AdobeStock/Sergii Figurnyi</em></p>

Снимка: AdobeStock/Sergii Figurnyi

Противоречиви поправки на правилата в Европейския съюз за пътните такси бяха приети от Европейския парламент в четвъртък, премахвайки последното препятствие от няколкогодишна законодателна одисея, която започна през 2017 г., съобщава EurActiv.

От новите правила до голяма степен ще спечелят операторите на тежкотоварни превозни средства с водородни и електрически двигатели, които ще получат значителни отстъпки. С тях като цяло се слага край и на таксите, базирани на време, за сметка на тези на изминато разстояние.

Компромисните правила, изготвени след преговори между Парламента и правителствата на ЕС миналия юни, срещнаха сериозна съпротива от необичайния алианс между дясноцентристката Европейска народна партия и Зелените, които се противопоставиха на това, което смятат за прекомерно големи вратички в текстовете.

Подкрепа от центристката група Renew и лявоцентристите Социалисти и демократи даде на законодателството зелена светлина на пленарна сесия в ЕП в Страсбург. Страните членки сега имат две години да включат разпоредбите в националното си законодателство.

Директивата „Евровинетка“ бе предложена от Европейската комисия през май 2017 г. като част от първия „пакет мобилност“, опитвайки се да направи правилата за таксуването на тежкотоварни камиони по-последователни и екологични.

Съгласно новите правила пътните такси за камиони, пътуващи по основните пътни артерии на Европа, ще преминат от таксуване на време към изминати километри до 2030 г.

Ходът към по-точна система, облагаща на изминат път, цели по-доброто залягане на принципа „потребителят плаща“ в европейското право.

Правилото обаче не е всеобхватно – страните членки могат да запазят старата система на база време, известна като „винетки“, за някои части от пътищата, ако могат да докажат, че премахването ѝ ще доведе до сериозен спад на приходите. Страните, които избират да таксуват и по-леки превозни средства, например автомобили и микробуси, могат също да изберат базирана на времето система.

Страните членки са задължени да определят различни ставки за пътните такси въз основа на въглеродните емисии за камионите и автобусите и на екологичното представяне за микробусите и лекотоварните автомобили до 2026 г.

Автомобилните превозвачи, управляващи екологично чисти камиони, могат да очакват с 50% по-ниски пътни такси най-късно от май 2023 г. - значителен финансов стимул предвид факта, че таксите могат да стигнат 25 хил. евро на камион годишно.

Приносът на тежкотоварните камиони към замърсяването на въздуха ще бъде таксуван съгласно новото споразумение. Страните членки обаче може да поискат изключение от ЕК, ако включването му ще доведе до значително отклоняване на трафика с отрицателни последици.

Макар че финалният текст включва разпоредба за събирането на налози за алтернативната транспортна структура, тя важи само за такси за задръствания, които не са задължителни за страните членки, както и за такси за изминат участък.

Правителствата се договориха да докладват публично относно приходите от таксите за изминато разстояние и таксите за ползване, налагани на тяхна територия, включително информация къде ще бъдат вложени тези средства. Това изискване за прозрачност ще стане задължително три години, след като правилата влязат в сила.

За да гарантират, че пътуващите, които използват пътищата често – например туристи – не са обект на високи такси, когато преминават през държавите, законодателите сложиха и ценово ограничение върху винетките за леките автомобили.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 03:07 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още