Германският технологичен концерн Siemens продава дъщерното си дружество за транспортни технологии Yunex Traffic на италианския инфраструктурен холдинг Atlantia за малко под 1 млрд. евро. „Непрекъснато усъвършенстваме и оптимизираме портфолиото си, за да укрепим още повече Siemens като фокусирана технологична компания", заяви главният изпълнителен директор на Siemens Роланд Буш в Мюнхен в понеделник.
Редица финансови инвеститори и стратези проявиха интерес към отделянето на Siemens Mobility в процеса на наддаване. Handelsblatt вече съобщи за предстоящото приемане на офертата за Atlantia. Холдингът ще плати 950 млн. евро, а сделката трябва да бъде завършена през септември.
Буш заяви, че е намерен най-добрият собственик за Yunex Traffic: „Експертният опит, дългосрочната ориентация и силната ангажираност на Atlantia към растежа и иновациите са в интерес на всички страни“, казва той.
Yunex предлага решения за интелигентен контрол на пътното движение - от системи за събиране на пътни такси до системи за контрол на светофарите. Siemens вече не счита компанията за част от основната дейност на своето подразделение за железопътни технологии.
Siemens иска да се раздели с Yunex, тъй като нейните продукти - от светофари до системи за контрол на трафика и системи за събиране на пътни такси - не се вписват добре в основната дейност на подразделението за влакове Mobility. Последните отчетени приходи на Yunex са за над 600 млн. евро, а компанията е на печалба.
Придобитата фирма се вписва в новата стратегия на Atlantia, се казва в изявлението на италианците.
Купувачът Atlantia се контролира от предприемаческото семейство Бенетон. Ръководителят на холдинга Карло Бертацо нарече поглъщането „крайъгълен камък в разширяването на нашия бизнес“. Намерението е да се използват оперативните синергии и синергиите за растеж. Италианците са активни в сферата на магистралите, летищата и услугите за мобилност и др.
Бертацо вижда „голям потенциал за растеж“ на Yunex на основните пазари на Atlantia - Италия, Испания и Франция. Това е отразено и в очакванията за приходите: в рамките на пет години те трябва да надхвърлят 1 млрд. евро.
Siemens е доволен от купувача
Според информация на Handelsblatt сред последните кандидати за придобиването са били Atlantia, финансовите инвеститори Bridgepoint и KKR, чешкият инвестиционен фонд PPF Group N.V, който контролира у нас собственика на bTV Central European Media Enterprises Ltd. (CME) и „Теленор България“, както и конкурентът Cubic на инвестиционните дружества Veritas Capital и Evergreen Coast Capital.
Източници от Siemens изказват задоволство както от цената, така и от факта, че е избран стратегически купувач. Това бил важен сигнал за приблизително 3000 служители на Yunex.
Холдингът Atlantia попадна в медийното внимание след срутването на мост на магистрала в Генуа, който бе част от пътната мрежа на дъщерното дружество на Atlantia - Autostrade per l'Italia (ASPI). След дългогодишни спорове с правителството Atlantia продаде в средата на 2021 г. тол оператора на консорциум от инвеститори за сумата от 9 млрд. евро. Впоследствие Atlantia заяви, че в бъдеще ще участва не само в изграждането на магистрали, летища и системи за събиране на пътни такси, но и ще работи активно в свързани бизнес области като интелигентните транспортни решения.
Yunex е най-голямата инвестиция на италианците в Германия до момента. Преди малко повече от година Atlantia обяви инвестицията си в стартъпа за въздушни таксита Volocopter. Италианците обаче притежават само миноритарен дял в него - те се включиха в кръга на финансиране от серия D, който донесе общо 200 млн. евро.
Запитан за по-нататъшните планирани инвестиции, Бертацо беше предпазлив в понеделник вечерта. Той не искал да обявява нищо, което все още не е готово за обявяване. Но: „Има възможности в процес на разработване, които преследваме“.
Основната дейност на Siemens Mobility, към която преди това принадлежеше и Yunex, е изграждането на влакове и оборудване за сигнализация. През изминалата фискална година 2020/21 Mobility увеличи приходите си с 3% до 9,2 милиарда евро. С оперативен марж от 9,3% Mobility все още не е постигнала новите средносрочни цели за марж от 10 до 13%. Железопътният сектор обаче беше по-силно засегнат от последиците от пандемията от коронавируса.
Междувременно търсенето отново се увеличава. През четвъртото тримесечие на стопанската 2020/21 година Mobility увеличава входящите си поръчки с една трета до 2,8 млрд. евро.