Чиста транспортна инфраструктура
За бързо отхвърляне на двигателите с вътрешно горене е необходимо да се пристъпи към укрепване на Регламента за инфраструктурата за алтернативни горива (AFIR). Идеята е държавите да бъдат принудени да разгърнат достатъчно инфраструктура за зареждане на електромобили и станции за зареждане с водород за милиони нови чисти автомобили, микробуси, камиони и автобуси (заедно със самолети, влакове и кораби).
Словенското председателство на Съвета посвети най-малко 14 заседания на предложението, сега французите трябва да го довършат. Целите за сградите се очертават като най-щекотлива тема.
Докладчикът на Европейския парламент по AFIR, германският социалдемократ Исмаил Ертуг, има срок до февруари да представи своя проектодоклад. Той говори за планове за наказания на държави, които не постигат целите за инфраструктурата.
Борба за пакета за мобилност
Реформите на пакета за мобилност за шофьорите на камиони бяха договорени през юли 2020 г. и скоро след това започнаха да се прилагат нови правила за времето за шофиране и почивка. Други мерки, включително редовното връщане на камионите в страната на установяване, влизат в сила от февруари.
Няколко държави се обърнаха към Съда на ЕС, за да оспорят мерките, но не очакват решение преди края на 2022 г. Междувременно те поискаха от Комисията да отмени изискването, като твърдят, че то подкопава амбициите на ЕС по Зелената сделка, защото задължава движение на празни камиони, които използват гориво, за да се върнат в базата си.
Междувременно поддръжниците на реформата твърдят, че мярката е от решаващо значение за защита на социалните права на водачите.
На декемврийска среща на министрите на околната среда шефът на Зелената сделка на Комисията Франс Тимерманс говори за консултация, която има за цел „подход, който се надяваме да реши този проблем“.
Управлението на въздушното движение
Авиационната индустрия залага на план на ЕС, наречен Единно европейско небе, за да направи управлението на въздушното движение по-ефективно и да помогне за постигането на целите си за климата.
Повече директни маршрути означават по-малко емисии, както и по-малко чакане на пътници. Проблемът е, че този план зацикли още преди две десетилетия и все още няма признаци за политически пробив.
Словенското председателство на Съвета беше критикувано от евродепутатите за липса на гъвкавост и подкрепа за позицията на Съвета, която дава приоритет на националния суверенитет пред общоевропейския подход. Президентството организира осем преговори по досието, но не успя.
От френското председателство зависи да намери консенсус между парламент, който подкрепя либерализирания подход на ЕК относно контрола на въздушното движение, и държавите, които предпочитат нещата да останат такива, каквито са.
Евродепутатите казват, че са обнадеждени, но намеците на президента на Франция Еманюел Макрон за приоритетите на страната му предполагат предпазливост. Силните синдикални закони на страната - и склонността на френските ръководители на полети да стачкуват често, вероятно ще доведат до блокиране на преговорите.