Транспортът доминира с две теми през 2021 г. – климат и COVID-19, и това ще остане така и през 2022 г.
Има обаче още неща, които да се случат на мобилността – от изясняване на подробностите за постепенното премахване на автомобилите с двигатели с вътрешно горене до продължаващите битки за реформи на товарния транспорт и безкрайните усилия за рационализиране на услугите на въздушното движение, пише Politico.eu.
Медията обобщава пет големи транспортни предизвикателства за 2022 г.
Поддържане на отворени граници
Европейската комисия (ЕК) прекара по-голямата част от 2021 г. в опит да запази вътрешните граници на Европейския съюз (ЕС) отворени и без ограничения пред лицето на поредните вълни от коронавирус.
Цифровият COVID сертификат на ЕС позволи на блока да рестартира пътуването за хора, които биха могли да докажат, че са изложени на нисък риск от заразяване с вируса, защото са ваксинирани или преболедували. Заради омикрон варианта обаче сертификатът вече има валидност – максимум 9 месеца след първи кръг от ваксинации, след което вече ще се иска бустерна доза.
Държавите също ще трябва да решат как да актуализират правилата за пътуване, тъй като епидемиологичната ситуация се променя динамично в блока, както и как ще се справят с пътуванията извън ЕС.
В дългосрочен план има работа по стратегията на Комисията за рестартиране на Шенгенското пространство на ЕС за свободно пътуване и убеждаването на държавите да не се връщат към затварянето на границите, когато удари следващата криза.
Намаляване на емисиите от превозните средства
Преговарящите от ЕС ще прекарат 2022 г. в разговори за постепенното спиране на двигателите с вътрешно горене. Комисията предложи 2035 г. като крайна дата за продажба на нови автомобили и микробуси, задвижвани с бензин и дизел.
Дебатът е за това кога да е крайният срок и дали да се даде възможност за дерогации, например да се даде още време за двигателите, работещи с чисти горива. Докладчикът на Европейския парламент относно законодателството в областта на стандартите за въглеродния диоксид – нидерландският либерал Ян Хуитема, призовава за по-строги цели преди 2035 г. Това ще бъде обсъдено в комисията по околна среда на 13 януари 2022 г.
Ако всичко върви по план, позициите и на Съвета на ЕС, и на Парламента могат да бъдат затвърдени до лятната ваканция.
Комисията изложи и подробни цели за емисиите на всякакви замърсители, свързани с автомобилите. Това ще засегне всички класове превозни средства.
ЕС планира и реформа на целите си за намаляване на вредните емисии за камиони и автобуси, за да завърши набора от правила за чисти превозни средства. Това ще се случи през втората половина на 2022 г., както и създаване на нова схема за търговия с емисии за автомобилен транспорт и сгради.