През 2020 г. европейските домакинства са харчили над една четвърт (25,7%) от разходите си за жилища, вода, електроенергия, газ и други горива. Това е с 2,2 пр.п. повече спрямо 2019 г., сочат данни на Евростат.
Категориите „Храни и безалкохолни напитки“ и „Жилищно обзавеждане и оборудване на домакинството“ също бележат ръстове сред разходите на домакинствата, представлявайки съответно 14,8% и 6,0% от общите разходи за 2020 г. Това е с 1,8 пр.п. и 0,5 пр.п. повече спрямо предишната година.
Тези увеличения съответстват с блокадите и мерките върху мобилността, свързани с Covid-19 в страните членки на Европейския съюз.
Ограниченията очевидно са имали своето влияние и върху други категории, най-вече „Ресторанти и хотели“, където разходите са намалели с 2,7 пр.п. до 6,0% от общите за 2020 г., „Транспорт“ (с 1,5 п.п. надолу до 11,6% от общите) и „Свободно време и отдих“ (с 0,9 п.п. надолу до 7,8% от общите).
Що се отнася до България, най-голям дял от общите разходи на домакинствата заема категорията „Храни и безалкохолни напитки“ с 20,7% за 2020 г., с което страната ни заема пето място в ЕС. Съвсем близо до този дял обаче е категорията „Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива“ с 20%.
Най-малък дял от разходите на домакинствата в страната пък заема образованието само с 1,3%, което обаче все пак е над средното за ЕС, където този процент е 0,9%. Преди това са категориите „Дрехи и обувки“ (3,2%), където страната ни е на последните места, и „Ресторанти“ (4,9%).
Интересното обаче е, че България е водеща в две категории категория от гледна точка на дял от разходите на домакинствата - „Здравеопазване“ и „Комуникации“. Българските домакинства заделят 7,2% от разходите си за здравеопазване. За сравнение, средното за ЕС е 4,6%, а страната с най-нисък дял е Словакия с 2,4%. По отношение на комуникациите домакинствата в страната отделят 5,6% от разходите си при средно 2,6% в ЕС и само 1,5% в Люксембург.
Страната членка на ЕС, където делът за жилища, вода, електроенергия, газ и други горива на домакинствата е най-голям, е Словакия с 30,7%, следвана от Финландия с 30,5% и Дания с 28,9%. На последно място пък са Кипър (18%), Малта (16,8%) и Литва (15,5%).
За храни и безалкохолни напитки румънските домакинства харчат най-много от доходите си – 26,4%. На второ място е Литва с 21,7%, а на трето – Естония с 21,6%.