Той напомни, че руският президент Владимир Путин обяви, че има директна връзка между одобряването на „Северен Поток 2“ и намаляването на цените на доставки на газ от Газпром за Европа.
„Допълнително влошаване на отношенията между Русия и Европа не са препоръчителни, за да не се стига до по-дълбока криза в енергетиката“, надява се Керемедчиев.
Според него голямата новина от вчерашните срещи и изказвания в Брюксел е, че Европейският съюз потвърди, че ще се съобрази със становището на България относно разширяването към Западните Балкани.
Керемечдчиев съобщи, че северномакедонската политическа класа го приела много тежко.
„След седем месеца липса на конкретика в нашата външна политика българските партньори разбраха, че проблемът не е двустранен. Става дума за проблем между Република Северна Македония и европейските принципи, подчерта той. – Става въпрос за защита на човешки права, защита на правата на малцинствата. Не става дума само за някакъв елементарен и двустранен спор.”
Милен Керемедчиев е на мнение, че в момента влизаме в много интересен период в края на председателството на Европейския съвет на Словения.
Той смята, че от Словения не могат да се похвалят с кой знае какъв пробив от гледна точка на влизането на страните от Западните Балкани в ЕС.
„Сега има преход към френското председателство, което ще бъде особено интересно, защото Франция влиза и в избори. Очакванията са първите три месеца да бъдат особено активни от гледна точка на навигиране на Европейския съюз, а следващите три месеца ще бъдат свързани с навигиране на изборите във Франция за президент“, посочи предизвикателствата в европейската политика бившият зам.-министър на външните работи.
Той прибави и други събития, които се случват на европейската политическа сцена.
“Преминаваме към един много интересен транзитен период – новият германски канцлер Шолц дойде на срещата вчера, а новият български премиер Кирил Петков ще отиде утре за двустранни срещи с председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен и другите му колеги”, каза още политическият анализатор.
Милен Керемедчиев е на мнение, че пътят, който новият премиер Петков е начертал за отношенията между България и Република Северна Македония, надгражда това, което сме имали до момента.
По думите му, има фиксация в Комисията за културно и историческо наследство на България и Северна Македония, която не бележи никакъв прогрес и е основният препъни-камък в отношенията между двете страни.
“Петков предложи гръцкия модел, при който Северна Македония и Гърция отвориха своите граници и позволиха на гражданите си да пътуват свободно като туристи и да работят. Изгради се инфраструктура, държавите започнаха да търгуват. В момента, в който Гърция и Северна Македония започнаха да си общуват спокойно, тогава напрежението между тях спадна”, припомни бившият зам.-министър.
Той е убеден, че именно това липсва в отношенията между България и Северна Македония.
„Като изключим историческото и културното наследство, България и Република Северна Македония изобщо не са свързани по никакъв начин. Автомобилният транспорт е в окаяно състояние, железопътен транспорт няма, няма и преки полети“, обърна внимание на липсата на инфраструктура Керемедчиев.
Той продължава да настоява за преки полети между София и Скопие. „Тази връзка ще бъде изключително важна за отношенията между страните ни”, смята Керемедчиев и я определи като надграждане над общата доктрина, която България има към Северна Македония.
Политическият анализатор допълни, че ако се приеме предложението на българските политици да не се обвързва влизането на Северна Македония с влизането на Албания, то ще се види, че България изобщо не е основната пречка пред тези две страни за членство в Европейския съюз.
Какво решение ще има казусът Северна Македония при новата власт на България? Как приема Брюксел аргументите на нашата страна за западната ни съседка? Ще се справят ли новите управляващи с предизвикателствата в българската политическа система?
Целия разговор можете да видите във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" можете да намерите тук.
преди 2 години Копейнишкия слугинаж се е хванал като удавник за сламка за газа, че май само това му остана като някакъв коз. Само дето 30% от всичкия газ в ЕС е руски, а след като азерите пуснат за нас, а и от интерконектора дойде, нещата отиват на изуй-*** за алкашите. Щели да спрат да доставят, хаха, ми да се научават отсега и да спират да ядат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Майкоу, я пак ми разкажи как ще минат немските тецове на мазут или от къде ще докарат газ? Спомням си как сумати време търсеха отде да карат нефт преди да наложат санкции на Кадафи. Подсигурили са се били, хахахаха :D отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Само фанатичен русофил може да вярва,че Европа не се е подсигурила при положение,че Путин "врътне кранчето"... Впрочем,ако си спомняте предишният път,когато Путин "врътна кранчето",нямаше никаква криза с газта в Европа. ТЕЦ"София" в София,например мина на мазут,когато Путин му спря доставките на газ отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Ами отношенията ЕС - Россия да не са цъфнали и вързали?.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Ами Рашата е виновна, че съществува. И че не желае да си подарява природните богатства на истинските човеци. Бие през ръцете при секи опит за пипане. Защо Путин стана толкова омразен? Защото предоговори всички концесии от 2% на десетки пъти по-високи проценти. И никой не се отказа, защото добре знаят какво са правили. А у нас сме си предоволни от 1.5%, срещу 36% в Румъния. отговор Сигнализирай за неуместен коментар