Всички сериозни инвеститори трябва да правят пауза поне веднъж годишно, за да признаят грешките си. Обикновено научаваме повече от неуспехите си, отколкото от успехите си. Така че, макар и болезнено, това размишление трябва да ни помогне да прецизираме подхода си и да определим дали трябва да го променим, пише за Financial Times Саймън Едълстен, съ-мениджър на Artemis Global Select Fund и на Mid Wynd International Investment Trust.
Тази година имам трудности да разбера какво се случи, просто защото нещата бяха толкова странни. Глобалните акции се повишиха с 21% в паунди до момента. Това идва след 13% ръст миналата година (с голямо колебание през пролетта). Така се стига до 84% печалба за пет години и 238% от най-ниското ниво през февруари 2009 г. Всеки би си помислил, че сме се радвали на икономически бум!
В университета прочетох класическия текст на американския икономист Пол Самюелсън „Основи на икономическия анализ”. Той ни учи, че повишаването на инфлацията води до спад в цените на облигации. В САЩ ръстът на индекса на потребителските цени (CPI) се повиши от 1,2% през октомври миналата година до 6,2% този октомври (+6,8% за ноември на годишна база - бел. прев.) Доходността на американските 10-годишни ДЦК беше 0,8% преди година. Сега е 1,4 на сто. Но тя трябваше да се покачи с 5 процентни пункта, а не с 0,6, според Самуелсън. Това не е нормално и се колебая да го нарека новата нормалност.
Пазарите на акции също се държаха странно. Най-големият ми провал тази година беше да не купувам нетрадиционни акции. Някои поскъпнаха много. Вземете Tesla, която е нараснала с 44% тази година. Компанията е на път да генерира печалба от малко под 10 милиарда долара през 2022 г., но се оценява на повече от 100 пъти повече - 1,09 милиарда долара. Това е странна оценка.
Ние приветстваме развитието на Tesla, но подозираме, че конкуренцията й ще се усилва. Не всеки може да си позволи кола за 43 000 паунда. Утвърдените конкуренти бързо разширяват гамата си от електрически автомобили, а се задава и конкуренция от необичайни посоки. Например, китайската Great Wall Motors ще започне да продава своя хечбек Ora Cat с пет врати през следващата година за около 25 000 британски лири.
Според нас Tesla е напълно оправдана инвестиция - но не и при тази оценка. Въпреки това, тя не може да се сравни по странност на залога с Rivian Automotive, чието IPO (първично публично предлагане - бел. прев.) наскоро беше подкрепено от Amazon и Ford. Компанията в момента се оценява на близо 100 милиарда долара - повече от Ford или General Motors. Тя започна да доставя първите си камиони едва през октомври и е още с нулеви приходи.
Едно време такива компании щяха да бъдат непублични и биха се регистрирали на борсата само след като демонстрират успех.