Двама служители на германската Deutsche Bahn твърдят, че някои високопоставени служители на държавната железопътна компания са злоупотребили с корпоративни средства като част от по-мащабна измама в един от най-големите инфраструктурни проекти в Европа, съобщава Financial Times.
Докато се е извършвало разследване по обвиненията, един от служителите е бил уволнен. Опасявайки се от отмъщение, вторият разобличител внезапно е прекъснал контакти с екипа за съответствие - който наблюдава за спазването на законодателството.
Обвиненията и последиците от тях – които разследване на FT разкрива чрез документи и интервюта със запознати източници – ще засилят полемиката около най-скъпия и спорен инфраструктурен проект на Германия – нова подземна жп гара в Щутгарт.
Сложният проект – известен като Щутгат 21 – се финансира от германското правителство, ЕС, областта Баден-Вюртемберг и община Щутгарт. От 2017 г. насам той се наблюдава от бившия началник на кабинета на Ангела Меркел Роналд Пофала, сега изпълнителен директор в Deutsche Bahn.
Щутгарт 21 стана печално известен със закъснения в строителството и надхвърляне на бюджета, включвайки се в скандален списък заедно с летището в Берлин и филхармонията Elbe в Хамбург.
Първоначалната цена от 2,5 млрд. евро скочи повече от 2 пъти до 8,2 млрд. евро. През 2016 г. Bundesrechnungshof – най-висшият държавен одиторски орган в страната, предупреди, че разходите може да се увеличат до 10 млрд. долара и упрекна правителството на Меркел в „сериозни недостатъци“ при надзора.
Според оценка на един от разобличителите предполагаемата измама е довела до ненужни разходи за 600 млн. евро за Deutsche Bahn. И двамата разобличители твърдят, че някои високопоставени мениджъри са поръчали излишна работа и подозират, че може би получават подкупи.
„Групов одит трябва да действа бързо и решително! [Екипът за] съответствие трябва да оцени кой получава лични изгоди от това поведение“, предупреждава един от разобличителите през юли 2016 г. в бележка, видяна от FT.
Deutsche Bahn е държавен гигант с годишни приходи от 40 млрд. евро, който притежава и британския оператор на автобуси Arriva. Групата, която не е на борсата, е постоянно под прицел в Германия заради слабата услуга, честите закъснения и отменени влакове. През 2020 г. тя обяви нетна загуба от 5,7 млрд. евро и нетен дълг от 37 млрд. евро.
Проектът в Щутгарт при завършването си ще има 28 тунела и 117 км нови високоскоростни линии, които ще намалят времето за пътуване от Щутгарт до Улм наполовина.
Двамата разобличители са били инженери по проекта. Единият е бил изключително опитен лидер на екип и специалист по разпределение на разходите, присъединил се към Deutsche Bahn през 1997 г. Другият, уволнен по време на разследването, е станал част от компанията през 2013 г.
Пример за излишна работа, цитиран в жалбата, е бил електрическа подстанция, която не е била част от първоначалния проект. Един от инженерите е бил притиснат от по-висши мениджъри да предостави договор за 2,5 млн. евро за изграждането ѝ, макар че е имало алтернативно решение за само 30 хил. евро. В случая обаче инженерът е отказал да направи това и скъпата опция е бил отхвърлена, казва запознат източник.
Deutsche Bahn казва, че в началото на 2016 г. е било започнато вътрешно разследване по жалбата на разобличителите в Щутгарт, но е било закрито след повече от година, тъй като не са били открити нередности.
„Всички предполагаеми нередности бяха разследвани от екипа за вътрешни разследвания и оценени от груповата сигурност и не се оказаха верни“, казва компанията.
Специалистът по разпределение на разходите обобщава притесненията си в мемо от 2016 г. В него се казва, че „незаконното и неправилно поведение“, включително „незаконни финансови ангажименти, непрозрачни договорености и организационен хаос“, е означавало, че компанията е била „ненужно лишена от 600 млн. евро“.
Компанията е заявила пред FT, че не притежава подобен документ, но е отказала да отговори дали е наясно с оценката за 600 млн. евро на разобличителя.