Хедж фондът Third Point на Даниел Льоб придоби дял на стойност от над 500 млн. долара от Royal Dutch Shell и настоява петролният гигант да раздели бизнеса си, за да привлече инвеститори, пише The Wall Street Journal. С покупката си хедж фондът е един от големите инвеститори в Shell, коментират източници на изданието.
Third Point управлява активи за 19 млрд. долара.
С писмо до акционерите, до което има достъп WSJ, от компанията предлагат Shell да се раздели на две компании - в едната да останат традиционните дейности като добивът и преработката на петрол, а в другата - зелени инициативи, като например поставянето на соларни панели по покривите на жилищни сгради, както и други дейности, които могат да привлекат устойчиви инвестиции.
Според мотивите за това е, че така ще има яснота за стратегията на компанията, както и ще може да привлича инвеститори от различни области.
Инициативата на активиста Льоб е поредната в петролните среди. През май Engine №1 спечели места в борда на Exxon Mobil и настоя за промяна на политиката на компанията и намаляване на инвестициите в изкопаемите горива.
Shell е по-активен от Exxon по отношение на зелените инициативи и намаляването на емисиите. На този етап не е ясно дали предложението на Льоб ще бъде подкрепено. Самият инвеститор поясни, че двете страни в момента са в процес на преговори. От Shell коментираха само, че регулярно преразглеждат своята стратегия за развитие и са отворени за диалог с акционерите си, включително и с Third Point.
Анализатори посочват, че акционерите може да харесат идеята, защото през последните години няма много голяма подкрепа за хибридните модели управление. Те искат яснота в ценностите на компаниите. Тактиката за разделяне на бизнеса не е новост в Европа - Eni и испанската Repsol вече отделиха своите нисковъглеродни дейности.
Follow This, обединяваща интересите на акционери в петролни компании, включително и Shell, обаче са скептични за тази идея. По-добре е да наберем възможно най-много пари от съществуващия бизнес и да ги инвестираме във възобновяема енергия, коментира представителят на компанията Марк ван Баал.
Климатичните промени стават все по-важна част при взимане на решение за инвестиции през тази година. Много финансови институции отказват да финансират индустрии, които замърсяват, а екологични организации настояват бизнеса да предприема по-сериозни действия за опазване на околната среда.
Увеличава се и институционалният натиск към петролния бизнес за намаляване на емисиите. Представители на петролния бизнес, включително и от Shell и Exxon, бяха разпитани по-рано тази седмица в комисия към американския Конгрес за ролята на изкопаемите горива за глобалното затопляне.
През май нидерландски съд постанови, че Shell трябва да има по-големи амбиции за намаляване на емисиите - с 45% до 2030 година. Малко преди това от компанията показаха своите планове да се насочат към зелени дейности, като например инвестиции в биогорива и станции за зареждане на електромобили, заедно с намаляване на добивите на петрол.
В изпълнение на тази стратегия компанията продаде дял от перспективния Пермски басейн в САЩ на ConocoPhillips.
Пазарната капитализация на Shell се изчислява на близо 200 млрд. долара, сочат данните на S&P Capital IQ.
Петролната индустрия беше тежко засегната от пандемията. Shell например трябваше да намали дивидентите за своите акционери - действие, което компанията направи за първи път от Втората световна война насам.