В разгара на пандемията, когато пътищата към Швеция бяха до голяма степен затворени, митниците и патрулите на бреговата охрана насочиха вниманието си към морето. Това, което откриха обаче, ги разтревожи сериозно, пише онлайн изданието Politico.eu.
Съобщава се, че малки лодки, които често се движат с изключени светлини през нощта, пренасят наркотици и други незаконни товари през морето между Дания и Швеция.
Междувременно се предполага, че екипажи на по-големи товарни лодки, преминаващи през Швеция, хвърлят пакети зад борда, за да ги събират по-малки кораби.
Патрик Линден, началник на бреговата охрана със седалище в пристанищния град Малмьо в южната част на Швеция, наскоро започна съвместна операция с митническата агенция - Операция „Порпоаз“, за проследяване на морски контрабандисти. Той коментира пред местните медии това лято, че се притеснява, че агенцията му вижда само „върха на айсберга“.
Сега, след три месеца събиране на разузнавателна информация, той посочва, че съвместната мисия трябва да продължи.
Според оценки на полицията всяка година в Швеция се внасят 100 до 150 тона незаконни наркотици - около 52 процента хашиш, 22 процента марихуана, 12 процента кокаин, 11 процента амфетамини и 3 процента други наркотици. Индустрията генерира между 1 милиард и 1,5 милиарда евро годишно, казват властите.
Най-големият дял от наркотиците, влизащи в Швеция, пристигат по автомобилната връзка от Дания, по моста Öresund. Значителен дял се внасят в страната по въздух и море.
Когато пандемията удари, Дания затвори моста Öresund и повечето въздушни връзки бяха преустановени. Морските пътища на контрабандистите обаче останаха отворени.
Две находки от кокаин за няколко милиона евро - една на товарна лодка в пристанищен град и една на отдалечен плаж северно от Малмьо, наклониха везните за провеждането на операцията.
Шведските митнически данни показват скок в находките на наркотици през 2020 г., като количеството на иззетия кокаин се е увеличило до 216 килограма от 43 килограма година по-рано.
Според експерти използването на лодки за доставка на наркотици се увеличава от няколко години, но по време на пандемията вероятно се е увеличило. Намаляването на въздушния и автомобилния трафик фокусира усилията върху морската контрабанда.
Все още е трудно да се получат точни данни за морската контрабанда. Пътуването за малка лодка между Дания и Швеция отнема около 10 минути, невинният трафик във водите преобладава.
„Тези контрабандисти на наркотици и трафиканти на други незаконни продукти винаги се стремят да реагират на контрола, който властите въвеждат“, коментира Ким Мьолер, изследовател по криминология в университета в Малмьо. Според него е можело да се очаква ръст на морската контрабанда заради затварянето и по-строгия контрол на другите транспортни връзки.
Шведските власти казват, че незаконните наркотици, идващи в страната, имат различен произход. Хашишът идва главно от Мароко, а кокаинът - Южна Америка. Последният обикновено се приближава до Европа с големи товарни лодки, които първо се отправят към Нидерландия.
В пристанища като Ротердам кокаинът може да бъде прехвърлен на по-малки товарни лодки, които да се насочат към по-отдалечени пазари. Пратките след това се разтоварват по други пристанища или се изхвърлят зад борда, като се вадят от водата от посредници в трафика.
След преминаване през ключови европейски пунктове за влизане, като нидерландски или испански пристанища, наркотиците продължават пътя си и по суша.
Митническата агенция на Швеция публикува драматичен видеоклип за успеха си в пристанището на Удевала, като един офицер казва на колега да „свали [контрабандист] на сушата“. В един от големите случаи на трафик на наркотици местен жител намира няколко пакета, увити в ленти, докато си разхожда кучето по плажа. Той сигнализира в полицията, а властите организират операция, за да видят кой ще прибере пакетите.
Междувременно полицията е получила сигнал от бреговата охрана, която предната вечер е спасила двама мъже, плаващи от Нихамнслеге в лодка с повредено витло. Мъжете, и двамата от Стокхолм, казват, че са били на риболов, но късният час и бурното време са накарали бреговата охрана да докладва инцидента като подозрителен.
На следващия ден полицията подслушва телефоните на „рибарите“ и чува как някой се оплаква, че не е намерил кокаина на стойност 10 милиона евро, който е трябвало да извади от морето. Пратката вероятно е изхвърлена от по-голям товарен кораб. Шведски съд е постановил на двамата мъже строги присъди, до голяма степен поради уличаващите телефонни доказателства. Мъжът, за когото се смята, че е ръководил операцията, е осъден на 10 години, а съучастникът му - на 6 години.
Нито корабът, който е изхвърлил пратката, нито по-широката мрежа за трафик на дрога са идентифицирани.
Линден от бреговата охрана казва, че неговата агенция трябва да продължи интензивното събиране на разузнавателна информация по море. Партньорът ѝ - митническата агенция, продължава да обръщат повече внимание на лодки в малките пристанища по крайбрежието на Швеция.
Той признава обаче, че това, на което властите са се натъкнали, е резултат от грешки, допуснати от трафикантите, а не от системна работа.
преди 3 години Новото главоболие на Швеция по границите: Трафикът на наркотици по море >> Лъжат. Либерали като холандците. Не правят разлика между кoка и кока-кола. отговор Сигнализирай за неуместен коментар