Докато някои германски банки планират значително намаляване на клоновете, финансовите институции в други страни възнамеряват до голяма степен да поддържат своята клонова мрежа и след отминаването на причинения от коронавируса шок. Когато пандемията достигна Европа през пролетта на 2020 г., банките трябваше да реагират бързо. Клонове биваха затваряни, служители - изпращани да работят от вкъщи. Консултантската компания Roland Berger попита европейските банки за тенденциите в бизнеса им с частни клиенти.
Резултатът: през пандемичната 2020 година 58% от анкетираните банки е трябвало временно да затворят някои от клоновете си. Само за 11% обаче е имало постоянни затваряния. В краткосрочен и средносрочен план 80% от анкетираните предполагат, че само малка част от клоновете им ще бъдат затворени.
В Германия се разкрива друга картина. Там броят на банковите клонове вече е намалял значително. Консултантската фирма Investors Marketing изчислява, че броят на клоновете във федералната република ще се свие с една трета до около 16 000 до 2025 г.
В края на 2020 г. Бундесбанк (германската централна банка, б. ред.) регистрира почти 24 хил. клона. Преди 15 години имаше почти два пъти повече банкови офиси. Според проучване на банката за развитие KfW Франция има най-високата плътност на клоновете в Европа с 5,3 клона на 10 хил. жители. Със стойност 3,2 Германия е на седмо място, което съответства точно на средното за ЕС равнище.
Партньорът в Roland Berger Себастиан Щегер намира няколко причини за различните тенденции по отношение на банковите клонове в Германия и Европа: от една страна, има значително по-ниска рентабилност в германския бизнес с частни клиенти. „В резултат на това има и по-голям натиск за икономии тук“, казва консултантът.
Проучване на McKinsey от това лято показва, че частните клиенти в Германия плащат средно само 135 евро за ежедневните банкови услуги. Средното ниво за Европа, от друга страна, е 256 евро. Докато приходите на местните финансови институции в бизнеса с частни клиенти са спаднали с 12% за десетте години до 2020 г., според проучване на консултантската компания ZEB те са нараснали с над 20 процента във Великобритания и Испания. В Швеция и Нидерландия увеличението е дори над 60 процента.
Платформите за сравнение конкурират банките
Като допълнителна причина за по-бързото затваряне на клонове в Германия Щегер цитира факта, че моделите на продажби чрез платформи за сравнение и техните онлайн консултантски услуги вече са по-широко разпространени. Докато делът на такива платформи в продажбата на заеми на вноски или ипотечно кредитиране все още е около пет процента в Южна Европа, сравнителната стойност в Германия е 30 до 40 процента.
„Резултатите от проучването показват, че европейските банки са намерили някакъв баланс по отношение на плътността на клоновете, поне за момента“, казва специалистът. Но това със сигурност ще се промени отново в средносрочен план. Щегер очаква фундаментални промени в бизнеса с частни клиенти през следващите години.
Някои от тези промени могат да бъдат проследени до пандемията: около 90 процента от анкетираните банки смятат, че между една четвърт до половината от работната сила в европейския бизнес с частни клиенти ще продължи да работи от вкъщи дори след коронакризата. В допълнение над 60% от кредиторите възнамеряват да създадат гъвкави условия на труд за избрани области или проекти. Според Щегер това ще промени значително профилите на бъдещите служители: от класическия ръководител на проекти до специалиста по управление на данни.
Според проучването над 80% от анкетираните банки възнамеряват да продължат да действат като централа за крайните клиенти и в бъдеще. Според Щегер обаче това е нереалистично. „Не всички банки, които искат това днес, ще могат да защитят ролята си на експерти по клиентите“, прогнозира консултантът.
В крайна сметка мнозина ще трябва да се концентрират върху ролята си на разработчиците и производителите на продукти, а след това контактът с клиентите и продажбите ще се управляват от други платформи. Иначе казано – ще има по-малък брой банки, които биха могли да се утвърдят в дигиталната конкуренция.