Италианската авиокомпания Alitalia е получила незаконна държавна помощ в размер на 900 млн. евро, твърди Европейската комисия. Ето защо Италия трябва да си върне парите плюс лихвите от Alitalia, съобщи в петък базираният в Брюксел орган. Това би могло да помогне за възстановяване на лоялната конкуренция в европейската авиационна индустрия, заяви еврокомисарят по конкуренцията Маргрете Вестагер.
Италия многократно подкрепяше с финансови инжекции авиокомпанията, която от години зависи от държавна помощ. Според ЕК тя генерира загуба от 2008 г. Помощта, за която сега се спори, е за плащания, с които Alitalia е успяла да поддържа своята дейност. Компанията е получила заем от 600 млн. евро през май 2017 г. и допълнителен заем от 300 млн. евро няколко месеца по-късно.
В средата на юли стана известно, че след няколкомесечна битка стартът на авиокомпанията наследник на изпитващата финансови затруднения Alitalia се приближава. Дискусията с Европейската комисия относно създаването на Italia Trasporto Aereo (ITA) приключи положително, твърди италианското Министерство на икономиката и финансите.
Очаква се първите полети на ITA да започнат на 15 октомври. Европейската комисия заяви, че ITA не е икономическият наследник на Alitalia и затова не трябва да връща тези 900 млн. евро.
По отношение на авиацията ITA ще има значително намален периметър на дейности. Тя ще експлоатира по-малко от половината от авиационния парк на Alitalia и ще се съсредоточи върху печелившите маршрути, като закрие губещите. Италия също така се е ангажирала, че ще използва само няколко слота за излитане и кацане на Alitalia, които са съизмерими с капацитета на полетите.
ITA ще може да поеме само ограничени части от бизнеса с Alitalia за обработка и поддръжка. Тези подразделения ще се продават на открити, прозрачни, недискриминационни и безусловни търгове. По-специално ITA ще може да наддава само за мажоритарен дял в наземния бизнес на летище Fiumicino в Рим и ще може да се надпреварва за миноритарен дял в бизнес звеното за поддръжка на Alitalia.
Марката Alitalia ще се продаде в открита, прозрачна, недискриминационна и безусловна оферта на участника с най-високата оферта. ITA ще може да наддава в надпревара с други кандидати. Програмата за лоялност на Alitalia MilleMiglia ще бъде продадена също в открит, прозрачен, недискриминационен и безусловен търг, в който ITA няма да може да участва, за да се избегне директното прехвърляне на клиенти между двете компании.
Като част от настоящото решение ЕК е оценила и дали определени капиталови инжекции от италианската държава в ITA, в размер на 1,35 млрд. евро през следващите три години (от които 700 млн. евро тази година), ще бъдат извършени при пазарни условия и следователно не представляват държавна помощ.
Съгласно правилата на ЕС за държавните помощи публичните интервенции в полза на дружества могат да се считат за недържавна помощ, когато държавата действа не като публичен орган, а при условия, които частен оператор би приел при пазарни условия.
Комисията е установила, че инвестицията в ITA би дала на италианската държава възвръщаемост, която частен инвеститор също би приел.
В това отношение бизнес планът на ITA показва, че ITA ще бъде жизнеспособна авиокомпания, която ще изпълнява бизнес стратегия, базирана на намалена и печеливша маршрутна мрежа, подобрена рентабилност, дигитализация и екологична устойчивост чрез ефективен флот от самолети от ново поколение, което ще доведе до по-ниски разходи за поддръжка и гориво. Очакваната вътрешна норма на възвръщаемост (IRR) на инвестицията в ITA ще бъде по-висока от цената на собствения капитал. Тази оценка е била потвърдена и от три независими експертни доклада, които са анализирали подробно различни аспекти на предложената операция.
Затова според ЕК капиталовите инжекции от страна на Италия в ITA ще се извършват при пазарни условия и следователно те не представляват държавна помощ.