Германските износители са изправени пред нарастващ натиск на местния си пазар от китайски износни стоки за Европейския съюз, показва изследване на Кьолнския институт за икономически изследвания, цитирано от Bloomberg.
Китайският износ към региона съдържа все повече усъвършенствани индустриални стоки като машини, фармацевтични и автомобилни продукти, които отдавна са смятани за запазена област на германските промишлени производители. Според изследването, цитирано от Welt am Sonntag, делът на подобни продукти в общия внос на ЕС от Китай е нараснал от 50,7% през 2000 г. на 68,2% през 2019 г.
Цифрите са предупреждение за германските политици и компании, които вече са изправени пред нарастващи въпроси за икономическия успех на страната в бъдеще. Прословутата германска автомобилна индустрия се бори с края на двигателите с вътрешно горене и конкуренцията от компании като Tesla, технологичната индустрия изостава от европейските конкуренти, а промишлените компании се притесняват заради разходите при енергийния преход.
„В лицето на Китай Германия е подложена на силна конкуренция в износа не само глобално,а и на собствения си европейски вътрешен пазар“, коментира икономистът Юрген Матес, цитиран от Welt am Sonntag.
В същото време Китай се обръща все повече към германския икономически модел като насока за успеха си в бъдеще, казват някои анализатори. Програмата на Пекин „Произведено в Китай 2025“, която е съсредоточена върху увеличаването на промишленото производство в технологичните сектори, е вдъхновена от германската програма „Индустрия 4.0“. Ограничителните регулаторни мерки на Китай през последно време също водят до някои сравнения с най-голямата икономика в Европа.
Други обаче твърдят, че успехът на Китай в подражаването на икономическия модел на Германия вероятно ще бъде забавен от несигурната му политическа среда.
„Структури се създават, като се гарантира, че икономическата политика е предсказуема и ясна, така че компаниите да могат да инвестират“, коментира Ахим Вамбах, президент на института ZEW в Германия.
„В Китай в момента виждаме обратното – има голяма несигурност, предположения и резки промени на политиката. Това е противоположно на германската идея за последователна икономическа политика“, допълва той.
преди 3 години Индустриална Германия е вече с единия крак в миналото. Сега германците имат други приоритети - да спасяват климата и правата на ЛГБТ населението по света, да спасяват Украйна и Навални . . . . . . (Прословутата германска автомобилна индустрия се бори с края на двигателите с вътрешно горене и конкуренцията от компании като Tesla, технологичната индустрия изостава от европейските конкуренти, а промишлените компании се притесняват заради разходите при енергийния преход.) . . . Всъщност, скъпата енергия и данъците са това, което прогони германските компании в Азия . И всъщност, прословутите германски автомобилни компании все още мърдат благодарение на Китай, защото повече от половината компоненти в уж германските автомобили се произвеждат в Китай и така успяват да задържат цените в някакви все още приемливи граници. Когато си затворят всички атомните и въглищни централи, ще си затворят и всички заводи и ще ги превърнат в музеи и ще се се прехранват с туризъм - ще идват китайците да гледат откъде са тръгнали компаниите, които ги направиха новият Властелин на света . . . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Нека им.Когато късогледо преследваха краткосрочни печалби и се съгласяваха да трансферират технологиите си в Китай само и само да стъпят там, не реваха. отговор Сигнализирай за неуместен коментар