Накъдето и да се обърнете, органите по конкуренцията острят нокти, пише Брук Мастърс за Financial Times.
Наричайки себе си „антитръстов разрушител” от 21-ви век, американският президент Джо Байдън разкри миналата седмица широкообхватни мерки срещу всичко - от ценообразуването на самолетни билети до клаузите за неконкурентна дейност в трудовите договори (след изтичането им – бел. прев.). На следващия ден китайският регулаторен орган за конкуренцията за първи път блокира вътрешно сливане - предложена от Tencent сделка за създаване на доминиращ оператор за стрийминг на видеоигри. Във вторник Франция пък наложи рекордна глоба от 500 милиона евро на Google заради използването на новинарско съдържание.
След години на нарастващо безпокойство относно корпоративната консолидация и господството на големите компании правителствата започват да действат. В по-голямата си част това отдавна е закъсняло, но може да има някои трудни компромиси, когато те предприемат безпрецедентни действия, както показват два скорошни примера.
Миналата седмица ЕС разгледа за първи път картел, фокусиран върху техническото сътрудничество в областта на технологиите, а не върху обичайното фиксиране на цените. Той глоби BMW и Volkswagen с общо 875 милиона евро и отмени глобата за Daimler в размер на 727 милиона евро, тъй като компанията е предупредила комисията за тайното споразумение.
Фактите заслужават наказание. Няколко германски производители на автомобили се обединиха, за да определят еднакви размери на резервоарите относно съставка за контрол на замърсяването и да стандартизират други мерки, и в крайна сметка влязоха в заговор за забавяне на въвеждането на по-добри технологии.
Но мерките стреснаха компании, които се опитват да си сътрудничат в областта на електрическите автомобили и зелената енергия. Наказанието на BMW, която първоначално се бореше срещу обвиненията, тъй като дискусиите не са засегнали продуктовите й решения, притеснява особено някои ръководители, които казват, че вече не са наясно кой вид сътрудничество е приемливо.
Това има значение. Правилно извършени, общите стандарти ускоряват комерсиализацията и налагането. Представете си, ако имахме единни акумулатори за автомобили. Бихте могли да отидете до бензиностанция и да сложите нов акумулатор, вместо да чакате колата да се презареди. Осъществени неправилно, стандартите изключват нови играчи и забавят напредъка: ами ако споделените акумулатори са неефективни и тежки, но никой не се опитва да ги подобри?
Междувременно друг случай на новаторска конкуренция също изправя бъдещите иновации срещу бързото възприемане, този път в медицинския сектор. В едва второто си дело за вертикално сливане от 40 години насам, Федералната търговска комисия на САЩ (FTC) се опитва да блокира закупуването на Grail (която прави скринингови тестове за рак) от биотехнологичната компания Illumina. ЕС загърби десетилетната си политика на сливания, за да разследва сделката за 8 млрд. долара.
Illumina е лидер на пазара в секвенирането на геноми; Grail използва нейните машини. Такава интеграция може да подобри ефективността. Тя също така може да задуши конкуренцията, ако компания, която предоставя ключова инфраструктура - както Google прави с търсенето в интернет - се конкурира със своите клиенти. FTC казва, че Illumina може да препятства компаниите, които искат да се конкурират със скрининговите тестове на Grail, като ги таксува повече или им отказва достъп до технологията си.
Главният изпълнителен директор на Illumina Франсис де Суза контрира, че много по-голямата му компания ще спаси човешки животи, като изкара по-бързо новаторските тестове на Grail на световните пазари и ускори приемането им от застрахователите. Това от своя страна ще улесни други групи да ги последват. Той казва, че когато Illumina започва да произвежда пренатални тестове, конкурентите й са направили същото, а не са били възпряни.
За да угоди на FTC, Illumina би се ангажирала да намали цените си с течение на времето и да иска от външните клиенти това, което Grail й плаща. Но критиците казват, че регулаторите не успяват да приложат такива поведенчески „лекове”. ЕС обмисля по-подробна проверка, а случаят в САЩ ще има изслушване следващия месец.
Властите трябва да помислят добре дали по-бързото разпространение на животоспасяващи тестове за рак или електрически автомобили трябва да надхвърля опасенията за бъдеща консолидация. Опитът от пандемията е смесен: инициираното от правителството сътрудничество се оказа жизненоважно при разработването и производството на ваксини срещу Covid-19, но конкуренцията помогна да се гарантира, че има множество кандидати.
Филип Агион, автор на книгата „Силата на съзидателното разрушение“, твърди, че най-добрият вариант може би е да се оставят компаниите да експериментират и след това да се предприемат наказателни действия, ако е необходимо. „Погледнете ex post, а не ex ante, дали сте ограничили конкуренцията“, казва той.
Но конкурентните действия обикновени включват списъци със забранителни операции в момент, когато индустрията наистина се нуждае от някои позволения. Адресирането на излишната корпоративна концентрация, като същевременно се улеснява бързия прогрес в здравеопазването и зелената енергия, ще изисква умел подход. Маргрете Вестагер, европейският комисар за конкуренцията, призна миналата година, че компаниите се нуждаят от повече насоки, докато се опитват да се справят с изменението на климата. Надзорните органи трябва да ги осигурят.