Европейската комисия (ЕК) представи своите идеи за изпълнението на Зелената сделка, които обхващат широк кръг от дейности и сектори. Засега това е най-амбициозната стратегия по отношение на околната среда и обещава на общността лидерското място в тази политика в глобален мащаб.
В основата на пакета е желанието на общността да намали емисиите въглероден диоксид с поне 55% до 2030 година. Тази цел беше трудно прокарана по време на последното за 2020 година заседание на лидерите на ЕС.
Преговорите продължиха месеци наред, но сега предложението е готово и беше представено на специален брифинг в Брюксел от председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен, нейния заместник Франс Тимерманс и комисари.
"Който не вярва в климатичните промени, се е объркал", коментира Тимерманс по време на брифинга и посочи необичайно високите температури, обхванали Европа в последните седмици. Той призна, че изпълнението на тези цели ще бъде много трудно и в Брюксел не си правят илюзии, но беше категоричен, че нямаме друг избор.
В пакета, част от който изтече предварително в медиите, са включени различни мерки, сред които спирането на безплатните квоти въглероден диоксид за авиоиндустрията, включването на горивата, включително използваните за отопление, в схемата за търговия с въглероден диоксид ETS, както и увеличаване на дела на възобновяемите енергийни източници.
При производството на енергия се емитират 75% от вредните за атмосферата газове, произвеждани от ЕС, сочат данните на Европейската комисия (ЕК). Затова и решението в този сектор е повишаване на дела на електроенергията от ВЕИ до 40% в енергийния микс на общността. За всяка страна ще бъдат определени национални цели. Според данни на ЕК към 2019 година ВЕИ осигуряват около 20% от потребяваната електроенергия в общността.
В месеците на пандемия този дял се повиши значително, но засега не е ясно какво ще се случи на фона на възстановяването на европейската икономика.
"Изпълнението на Зелената сделка няма да е възможно без промяна в енергийната система", отчете комисарят по енергийните въпроси Кадри Симсон. Тя беше категорична, че еволюцията на ВЕИ индустрията трябва да се превърне в революция. Два са начините за увеличаване на дела на възобновяемите ресурси - повече инвестиции и по-добри технологии.
В плана се залагат още критерии за употребата на биогорива. Като част от "позеленяването" на транспорта ЕК предлага изграждането на зарядни станции за електромобили на всеки 60 километра от магистралните пътища и на всеки 150 километра за зареждане с водород.
От 2035 година новите автомобили, продавани в общността, ще трябва да бъдат с нулеви въглеродни емисии, което на практика означава забрана за продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили. Това ограничение ще стане на два етапа - до 2030 година новите автомобили в ЕС ще трябва да имат с 55% по-малко емисии спрямо нивото от 2021 година.
ЕС ще въведе и въглеродни мита върху стоките от страни, които не спазват екологичните стандарти. Финансовият комисар Паоло Джентилони обясни, че това ще стане чрез промени в данъчната директива.
Всички тези мерки в дългосрочен план ще имат позитивен ефект върху европейската икономика, но цената на трансформацията не е ниска. По изчисленията на Брюксел намаляването на емисиите с 55% до 2030 година ще изисква с 392 млрд. евро повече годишни инвестиции в енергийния сектор, спрямо направените в периода 2011 - 2020 година. Само за енергийна ефективност ще са нужни допълнителните 165 млрд. евро годишни инвестиции.
Но и предвидените средства не са малко.
Преходът ще бъде подкрепен от специален Социален климатичен фонд, отворен за всички държави от ЕС, каза още Тимерманс.
В него ще влизат част от приходите (25%) от търговия с емисии и се очаква да предостави 72,2 млрд. евро в периода 2025-2032 година. Надеждите на Брюксел са инструментът да мобилизира общо 144,4 млрд. евро за социален и справедлив енергиен преход.
От ЕК посочват, че през 2019 година емисиите въглероден диоксид вече са с 24% надолу спрямо нивата през 1990 година, въпреки че икономиката е нараснала с 60 на сто за този период. ЕС предвижда милиарди в следващите години за енергийната трансформация на общността.
Средствата ще дойдат от многогодишната бюджетна рамка за следващия програмен период (2021 - 2027 година), както и от програмата Next Generation EU. Около 30% от почти 2-та трилиона евро в бюджета на ЕС за следващите седем години ще бъдат насочени за зелени проекти.
преди 3 години Европейската комисия, са просто едни еко-шизофреници, които искат да накарат и хората (народите) на ЕС да плащат и да бъдат обложени с очакваните еко-данъци и такси. Народите трябва да се противопоставят на тези самозабравили се екземпляри, които толкова са се отделили от хората и са заживели в своя свят. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години нямаме проблем със суровините , ако имаш впредвид какво ще е необходимо като суровини за направата на необходимите ни вятърни и фотоволтаични паркове , батериините системи , преносните мрежи , изолацията на сградния фонд ... да , ще има известно напрежение в снабдителните вериги , но то е предвидимо и контролируемо ... :))) ... виж с енергиините системи има някои въпросителни , които на този етап имат трудно технологично решение и понеже все още е трудно е и малко скъпичко . но това са детайли , които ще се решат в близките петилетки . консумацията на енергини ресурси расте , все още не е стигнала нивото на 2010-2012 но расте . ти докога смяташ че чайниците ще издържат на това темпо на разтеж ... ?! още 20 години ... ?! още 10 ... ?! ... аз залагам доста по-кратък период , когато този безумен разтеж там ще спре ... да видим . позяпай този сайт , техническите подробности са платени , но за обща култура има свободна част , добре е илюстриран . знам че си фен на абсорбирането на СО2 , но на този етап няма работеща пълноценна идея , щото е важно да изтеглим натрупания СО2 от атмосферата , преди да са се затоплили и подкиселили прекомерно океаните , че тогава горещите вълни ще ни се видят като детска песничка ... те ти и сайта : https://yearbook.enerdata.net/coal-lignite/coal-world-consumption-data.html отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Именно. Ако СО2 е проблемът, безкрайно по-лесно е той да бъде абсорбиран, ама нали въпросът е да се усвоят едни 150 ГБ в световен мащаб.... които ние ще трябва да платим. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Проблемът е със суровините и с енергията, ама ти отказваш да го разбереш.Бих попитал известният със своето слабoyмство тимерманс някои неща, например защо 2/3 от рекордните температури се отчитат в Западна Европа, дето зеленашеството е водеща политика и защо дори сега - посред лято - консумацията на газ, че и на въглища расте, вместо да намалява, ама първо - не мога да го докопам и второ - той е неспособен да отговори !!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години днес си много еднообразен . от сутринта . да не си преместил компа до прозореца и докато пишеш по опорките , зяпаш как вятъра развява полите на момите и да мечтаеш ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Най на печалба ще са тия които ще имат зарядни станции с дизел-генератори. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Сега доколко ще го позелени наистина, а не на хартия не знам, но ще го позлати със сигурност. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Казахме: ЕС да прави като вятъра! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години преди да се разпишат феновете на димящите печки , днеска зяпах едни немски сайтове за коли втора употреба . пълно е вече с електрички 2016-2017 , основно нисанчета , на по 60-100х км , че имаше и по 150х , за по 7500-8500 евра . така че няма да имаме проблеми с колите , проблемът ще са зарядните станции . догодина и по-догодина вече всеки ще може сравнително лесно да си купи електричка втора ръка ... са теслите държат цена , що не знам ... :))) ... сигурно щото са некачествени и имат колекционерска стойност ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар