IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Подкрепата за Ердоган достига историческо дъно заради спада на икономиката

Бурното строителство, подкрепяно от турския президент, предизвиква недоволство дори в родния му вилает

20:40 | 05.07.21 г.
<p>
	Турският президент Реджеп Ердоган.<em> Снимка: Geert Vanden Wijngaert/Bloomberg</em></p>

Турският президент Реджеп Ердоган. Снимка: Geert Vanden Wijngaert/Bloomberg

Хедие Бас обвинява язовирите, магистралите и мрежата от тунели, преминаваща през долината Икиздере в Североизточна Турция за задушаването на водните доставки и унищожаването на реколтата ѝ. Сега работата върху планирана кариера се превръща в повратна точка и подкопава подкрепата ѝ за президента Реджеп Ердоган, пише Financial Times.

Бас и други жители на родния вилает на Ердоган Ризе опитват да спрат добиването на 20 млн. тона камъни за ново пристанище на черноморския бряг, на 40 км от вилаета.

Използваният динамит вече разрушил части от планината за достъп до път, като за кратко оцветил водата в река, в която семейството на Бас ловяло риба, в неестествено тюркоазено. За оперирането на кариерата ще е необходимо изсичането на до 1 млн. дървета, а взривовете ще отровят растителността в околността и ще застрашат биоразнообразието в съседна защитена зона, предупреждава местна група за опазване на природата.

Ердоган „вероятно смяташе, че ще подкрепим всеки проект, който предприема тук, защото печели почти всичките ни гласове. Но аз няма да гласувам повече за него. Никой от селото не намира работа в тези проекти, те само ни лишават от долината, на която разчитаме за доходи“, казва Бас.

Протест в един от бастионите на президента олицетворява по-широкото недоволство от управлението му на икономиката, което според обществени допитвания нанася удар на подкрепата за управляващата „Партия на справедливостта и развитието“ в цялата страна. Инфлацията растеше двуцифрено през по-голямата част от последните четири години, а безработицата е около 14%.

Пристанището на стойност 200 млн. долара е част от планираните инвестиции в инфраструктура в Турция на стойност 325 млрд. долара през идните десет години. Ердоган възлага икономическите си надежди на мащабно строителство, включително канал за 15 млрд. долара, който ще превърне половината от Истанбул в остров. На церемонията по първа копка миналия месец Ердоган заяви, че тези проекти полагат основите на „изграждането на велика и могъща Турция“.

Бас не се интересува от грандиозните му амбиции, а се притеснява повече за разходите си за храна и запазването на работата си в завод за автомобилни части, след като била пусната в принудителен отпуск по време на коронавирусната пандемия. Тя казва, че била отхвърлена като синдикален представител, след като се присъединила към протеста. „Тук е много скъпо. Когато отидете в хранителен магазин, не можете да си купите абсолютно нищо с малко пари“, споделя Бас.

Неумолимият стремеж към строителство предизвиква недоволство, като критиците твърдят, че само няколко компании извличат печалба от проектите и в същото време пробутват финансовите и екологичните разходи на останалата част от страната. В Ризе те посочват две морски пристанища, намиращи се в радиус до 70 км от новия проект, които вече оперират под капацитета си.

„За правителството е трудно да оправдае разходите за мегапроекти пред обществото, когато финансите на домакинствата страдат, а хората се притесняват за препитанието си и разходите си за прехрана“, коментира Джан Селчукъ, директор на социологическата агенция Turkiye Raporu.

Поредица от обществени допитвания показват, че подкрепата за ПСР е на историческо дъно. Допитване от юни на Turkiye Raporu установи, че тя е намаляла до 26%. Следващите избори в Турция са планирани за 2023 г., но почти 60% от анкетираните искат предсрочни избори. Допитването на агенцията от май показа, че Ердоган, който от дълго време е най-популярният политик в Турция, изостава зад представители на опозицията, смятани за потенциални кандидати на президентските избори. „Фундаменталният консенсус“ зад срива е повсеместното недоволство от икономиката, отбелязва Селчукъ.

Ердоган доминира турската политика от две десетилетия, като през това време брутният вътрешен продукт се утрои, а милиони хора излязоха от бедността. Но силното укрепване на властта му през последните години съвпада с политическа волатилност, включително опит за преврат през 2016 г., агресивна външна политика, която го скара със западни търговски партньори, и неортодоксални икономически политики, които възпират чуждестранни инвеститори и нанасят удар на финансите на страната.

В Ризе той запазва статут на герой. „Добре дошли в страната на Ердоган“, гласи билборд на пътя в главния град на провинцията, който също се нарича Ризе. Там се намира и университетът „Реджеп Тайип Ердоган“. Огромни снимки на президента красят сгради в града със 150 хил. души население, където той спечели 79% от гласовете на президентските избори през 2018 г.

Но дори тук се издигат гласове на недоволство. Мехмет Али Санкактутан, който напуснал ПСР преди две години, казва, че съседите му го предупредили да се махне от дома си в близкия град Гюнейсу, където Ердоган прекарал детството си, след като бил задържан от полицията заради изразено неодобрение на управлението на икономиката от президента в интервю в YouTube през юни.

„Смятах, че нашият президент, син на Ризе, ще ни спаси, но той е изгубил представа за проблемите ни. Хората живеят бедно, притесняват се дали ще могат да сложат храна на масата, но слушаме само за строителни проекти“, казва Санкактутан.

Салтук Денис, председател на основната опозиционна Народнорепубликанска партия в провинцията, казва, че партията му е утроила дела си сред избирателите на последните местни избори.

„Хората в Ризе подкрепяха своя съгражданин, но виждаме, че тази връзка се разрушава с нарастването на икономическите проблеми на хората“, казва Денис.

В Икиздере около 50 души са завели дело за спиране на кариерата и навлизат в третия си месец на бдение пред изоставен завод, накичен с турски знамена. Много други се отказаха от протеста, след като министърът на транспорта Адил Караисмаилоглу заяви, че пристанището носи работни места на хората в района и обвини „маргинални групи и външни лица“ в насърчаване на недоволството.

В същото време чаените храсти, които Бас посадила преди няколко години, не растат и тя се тревожи, че близките язовири може да задълбочат климатичните промени. Производството на ценения „мед на лудостта“ – от пчели, които се хранят от рододендрон, съдържащ халюциногенни вещества, намалява рязко, докато бързото развитие на черноморските провинции е обвинявано за смъртоносни свлачища и наводнения.

„Не казахме нищо, когато построиха язовири и магистрали, но сега съжаляваме за това. Природата винаги знае как да си отмъсти“, казва Бас.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:00 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още