Швейцария дръпна шалтера на дългогодишните усилия за подписване на споразумение за партньорство с ЕС, което причинява голямо поражение на Европейската комисия (ЕК) и рискува влошаване на икономическите връзки, пише онлайн изданието Politico.eu.
Решението на Швейцарския федерален съвет за прекратяване на преговорите с Брюксел, които продължават от 2014 г., означава, че и двете страни няма да могат да надградят пакета от двустранни договори, които обхващат всякакви въпроси – от търговия през транспорт до медицински изделия. Някои от договореностите са на над 50 години.
В изявленията си Брюксел предупреждава, че тези двустранни сделки "неизбежно ще остареят", и заплашва, че без по-широкия договор за партньорство "няма да бъдат сключени нови споразумения с Швейцария и съществуващите споразумения може да не бъдат актуализирани".
Напрегнатата реакция показва, че отношенията с алпийската държава вървят към турбуленция. Заложено е много: Швейцария е четвъртият по големина търговски партньор на ЕС, а за Швейцария ЕС е водещ търговски партньор.
В здравния сектор решението на Швейцария ще има дори незабавно въздействие. По стечение на обстоятелствата споразумението за взаимно признаване на медицински изделия изтече в сряда, което означава, че за производителите ще бъде по-сложно да търгуват с такива изделия между ЕС и Швейцария. Споразумението за взаимно признаване щеше да бъде подновено като част от договора за партньорство, известен също като институционално рамково споразумение.
В политически план отхвърлянето на споразумението от Швейцария нанася огромен удар на Комисията, която инвестира сериозно на най-високо ниво, за да задейства сделката - първо при бившия председател на Комисията Жан-Клод Юнкер и след това неговата наследница Урсула фон дер Лайен, като и двамата лично работеха по досието. През 2019 г. Юнкер заяви, неспособността му да финализира сделката с Берн е едно от трите неща, за които съжалява най-много.
Brexit усложни преговорите, тъй като твърдата преговорна позиция на Комисията по отношение на правителството на Великобритания по въпроси като защитата на единния пазар на ЕС означаваше, че Брюксел не иска да се възприема като по-гъвкав с швейцарците.
Фон дер Лайен се надяваше да направи голяма стъпка към изпълнението на задачата на Юнкер, когато се срещна с президента на Швейцария Гай Пармелин миналия месец. Двете страни обаче не успяха да преодолеят разликите си в три ключови области, в които швейцарците поискаха освобождаване: правила за държавна помощ, достъп на гражданите на ЕС до швейцарската система за социално подпомагане и защита на по-високите швейцарски заплати.
Дясно ориентираните швейцарски политици твърдят, че без отстъпки в тези области споразумението ще трябва да се гласува на референдум.
Комисията отхвърля исканията като „просто неприемливи“, като аргументира, че „привилегированият достъп“ на Швейцария до пазара на ЕС означава, че тя трябва да спазва подобни правила като страните членки на блока. „Това по същество е въпрос на справедливост и правна сигурност“, посочват от Брюксел.
В информационния бюлетин на ЕС се казва, че блокът е искал да остави вратата отворена за по-нататъшни преговори и че Брюксел е формулирал компромиси, но те са били отхвърлени. Пармелин заяви в сряда, че Швейцарският федерален съвет е заключил след вътрешни консултации през последните седмици, че "необходимите решения" не могат да бъдат постигнати, поради което съветът "реши да прекрати преговорите".
Швейцарският президент обаче допълва, че Берн се стреми да "отвори нова глава в нашите отношения", като изразява надежда тя да бъде „ползотворна“.
Отказът на Комисията - поне засега, да се ангажира с всякакви алтернативни сделки с Швейцария, означава, че няма много основания да очакваме такова ползотворно сътрудничество в близко бъдеще.
Висш служител на ЕК отбеляза в сряда, че страните от ЕС са изразили подобна твърда позиция през 2019 г., когато декларират, че „сключването на институционалното рамково споразумение въз основа на настоящия текст е предпоставка за ЕС за сключване на бъдещи споразумения относно Участие на Швейцария във вътрешния пазар на ЕС“. Посланиците на ЕС бяха свикани за спешна среща в сряда вечерта, за да обсъдят последиците от решението на Швейцария.
За компаниите в Швейцария, но и за тези в ЕС, рисковете за достъпа до пазара стават значително по-сложни и скъпи, тъй като продуктите трябва да бъдат пресертифицирани например за съответните пазари и да бъдат назначени законни представители. Освен това може да възникнат и смущения във веригата на доставки, тъй като износът на продукти от ЕС за Швейцария може да се усложни.
Други проблеми могат да възникнат в хранителния сектор, където няма хармонизация по въпроси като етикетирането на храните.
Невъзможността за финализиране на споразумението означава, че швейцарските авиокомпании ще имат по-малък достъп до авиационния пазар на ЕС, с еквивалентни ограничения за превозвачите от ЕС на швейцарския пазар.