Дискаунт търговецът на дребно Pepco, който притежава верига магазини и в България, е компанията с най-голямото първично публично предлагане (IPO) в Централна и Източна Европа за тази година към момента. Компанията се листна на фондовата борса във Варшава, съобщава онлайн изданието Emerging Europe.
Оценката на компанията достигна 40 злоти за акция, или общо 23 млрд. злоти, което се равнява на около 5,12 млрд. евро.
Малко след началото на търговията акциите поскъпнаха с 8% до 43,3 злоти.
Предлагането намалява дяловото участие на южноафриканската компания майка Pepco Steinhoff до 78,9%. Веригата не е издавала нови акции.
IPO-то е най-голямото в Полша засега тази година, след като компанията за доставка на пратки InPost избра да се листне в Амстердам през януари.
През февруари разработчикът на видео игри HUUUGE предложи акции на стойност 1,67 млрд. злоти.
Още преди IPO-то на Pepco фондовата борса във Варшава достигна същия брой IPO на основния пазар, както през цялата 2020 г. – общо 7 компании станаха публични за този период. За същото време имаше и 13 IPO-та в сегмента NewConnect (който е с по-ниски такси, изисквания и имидж), повечето от индустрията за разработка на игри и технологичните фирми.
Варшавската фондова борса очаква още няколко IPO-та за тази година на Основния пазар и три пъти повече на NewConnect - главно от разработчици на игри.
Понастоящем има пет проспекта, които очакват одобрението на органа за финансов надзор.
Веригата Pepco навлезе на българския пазар през 2019 г. и бързо се разшири, като вече има над 70 магазина в страната. Само в централата на компанията в Полша работят 600 души, а служителите в 13 европейски държави са над 20 хил. души. Магазините на компанията са над 2 хил.
За 2019 г. компанията реализира приходи в размер на почти 24 млн. лева в България, като отчита загуба в размер на 1,689 млн. лева, показва справка в Търговския регистър. Отчетът за 2020 г. още не е публикуван.
В документа до борсата е записано, че почти половината от магазините са били засегнати от ограничителните мерки заради коронавируса и са били затворени за продължителен период от време, заради което компанията е предоговаряла наеми и е отлагала плащания към доставчици. Фирмата е продължила да открива магазини, но се е фокусирала върху обекти, които да могат да работят в условията на пандемия, т.е. извън молове.