„Бедствие“ – така Хенрик Фолман описва въздействието на Brexit върху семейната му химическа компания. Базирана в Северна Германия, тя неотдавна се отказала от планове да разшири завода си във Великобритания заради излизането на страната от Европейския съюз, пише Financial Times.
Follmann Chemie планирала да инвестира около 2,5 млн. паунда в производството на повече лепила в завода, който купила три години по-рано в Андовър, Южна Англия, за да подкрепи износа към клиенти от ЕС. Но главният й изпълнителен директор казва, че планът бил съпътстван от допълнителни затруднения с превозването на стоки от двете страни на Ла Манша. „Brexit е кошмар, увеличаващ разходите и времето“, отбелязва той.
„Щяхме да изградим допълнителни производствени и складови мощности, за да снабдяваме клиенти на Стария континент, но отложихме плана и сега вземаме стратегическо решение да го отменим и вместо това да се разширяваме в ЕС“, отбелязва Фолман, който е трето поколение ръководител на семейната компания.
Brexit е бил по-тежък за Follmann в сравнение с други компании. Но опитът й с повишени разходи и забавяния на доставки между Великобритания и ЕС е типичен за много компании, които трябва да се справят с допълнителна бюрокрация и спънки, създадени от новите митнически проверки.
Въпреки че Великобритания и ЕС постигнаха сделка в последната минута за избягване на митата върху повечето стоки, когато Brexit влезе в сила от 1 януари, търговията беше нарушена от по-високите разходи за доставка, забавяния при транспортирането, изисквания за здравни сертификати и сложни митнически изисквания на границата.
Британската статистическа служба съобщи в сряда, че британският износ към ЕС през първите три месеца на тази година е намалял с 18,1% спрямо предходното тримесечие, а вносът от ЕС се е свил с 21,7%. За сметка на това търговията на Великобритания със страни извън съюза е нараснала леко през същия период.
Има признаци за частично възстановяване спрямо първоначалното нарушаване след Brexit, като търговията на Великобритания с ЕС е нараснала през март макар и с по-бавен темп в сравнение с други страни. Но за първи път от началото на воденето на статистика през 1997 г. Великобритания е внесла повече през март от страни извън ЕС, отколкото от страни членки на съюза, което показва как британската търговия се измества встрани от блока.
“Вероятно е твърде рано да говорим за дългосрочни последици от Brexit за търговията, въпреки че наблюдаваме големи промени в данните напоследък. Възможно е компаниите да започват да научават как да се справят с митническите процедури“, казва Лисандра Флач, преподавател по икономика в университета „Лудвиг-Максимилианс“ в Мюнхен.
Великобритания започна да се свлича стабилно като търговски партньор за останалата част от ЕС след референдума за Brexit през 2016 г. Делът й в износа от блока с 27 страни е намалял от над 17% преди гласуването на 14% миналата година, сочат данни на Eurostat. През януари и февруари тази година делът на Великобритания в износа на ЕС извън блока се е свил под 13 на сто.
Фолман се опасява, че някои големи клиенти във Великобритания обмислят да преместят част от производството в ЕС, за да обслужват клиенти в блока. Вече има признаци, че преките чуждестранни инвестиции във Великобритания намаляват след референдума за напускане на ЕС.
През петте години до март 2021 г. броят на проектите за преки чуждестранни инвестиции във Великобритания са нараснали само с 12% спрямо предходните пет години заради вялия ръст на инвестициите от Северна Америка и Западна Европа, основните инвестиционни региони, показват данни от fDi Markets, която следи чуждестранните инвестиции. Това е доста под скока от 33% в страните членки на ЕС.
Германия съставлява една четвърт от общия износ на ЕС към Великобритания, което означава, че е засегната от Brexit повече в сравнение с другите страни. Много от малките и средни предприятия, които са гръбнакът на насочената към износа икономика на Германия, изпитват затруднения заради допълнителните митнически проверки и бюрокрацията, които сега са необходими за доставката на стоки за Великобритания.
Пол Маесер от основната индустриална асоциация в Германия BDI казва, че много малки компании са поискали помощ с новите митнически изисквания във Великобритания. „Някои от тях заявиха, че просто вече не могат да се справят с това, така че няма да продължат да обслужват този пазар“, допълва той.
Follmann се сблъсква с проблеми с правилата за произход в търговската сделка за Brexit. Те предвиждат, че всички стоки трябва да доказват, че произхождат от ЕС или Великобритания, за да не им бъдат налагани мита.
Някои от продуктите, които Follmann изнася за Великобритания, са произведени от трети страни извън ЕС, така че са облагани с мита. „Не очаквахме това“, казва главният изпълнителен директор на компанията и допълва, че разходите за контейнеровози до Великобритания са нараснали с 20%-30%.
Великобритания отложи пълните митнически проверки за някои продукти, влизащи от ЕС, до януари, което означава, че дори някои от най-големите износители на Стария континент се обезпокоени, че нарушенията заради Brexit може да се задълбочат.
BMW, която има заводи във Великобритания и ЕС, съобщи: „Приветстваме факта, че сделката за Brexit доведе до търговско споразумение за нулеви мита, но допълнителната административна сложност увеличава разходите за нашите компании и пълната тежест на това ще бъде усетена, когато пълният митнически контрол бъде задействан от Великобритания през януари 2022 г.“.