Европейският съюз (ЕС) и Индия ще възобновят отдавна спрените преговори относно евентуална сделка за свободна търговия в опит да засилят икономическото си сътрудничество в лицето на набиращия инерция след коронавируса Китай, съобщава Bloomberg.
Лидерите на ЕС ще проведат виртуална среща на високо равнище с индийския премиер Нарендра Моди в събота, която ще даде старт на нов кръг от преговори, чиято цел е да се засили сътрудничеството между страните в ключови области, включително при цифровизацията, здравеопазването и климатичните промени.
„Очаквам с нетърпение да подновя преговорите за споразумение за свободна търговия“, заяви председателят на Европейската комисия (ЕК) Урсула фон дер Лайен пред журналисти в Порто, Португалия, преди онлайн дискусията. „Очакванията са големи. Сигурна съм, че ще можем да направим голяма крачка напред, тъй като между ЕС и Индия има тесни взаимоотношения, но и много неизползван потенциал“, коментира още германката.
Стремежът на ЕС да задълбочи връзките си с най-многолюдната демократична страна в света, както и с други азиатски държави, до известна степен отразява напрежението между Брюксел и Пеки. От общо 96 млрд. евро от търговия със стоки и услуги през 2020 г. за ЕС, 11% са свързани с Индия, която се нарежда точно след Китай и САЩ, според данни на ЕК.
Търговските преговори между ЕС и Индия бяха прекратени през 2013 г. на фона на постоянни различия по въпроси като намаляване на митата, интелектуална собственост и правата на индийците, работещи в Европа. Сделката може да бъде благодатна за двете икономики, тъй като те се стремят да се възстановят след опустошителния удар, нанесен от пандемията от коронавирус.
Успоредно с търговските преговори се очаква страните да започнат и дискусия по две отделни споразумения за защита на инвестициите и за географския произход на стоките.
И все пак служители на ЕС предупреждават, че макар да имат желание да се включат отново в търговските преговори, напредъкът все още е слаб в много ключови области, включително по отношение на митата за европейските стоки - особено за автомобилите - и интелектуалната собственост.